Storing in bagagesysteem Schiphol: duizenden reizigers zonder koffer

Op Schiphol zijn vandaag naar schatting 20.000 koffers achtergebleven door een storing in een deel van het bagagesysteem. De storing duurde urenlang.
Pas aan het einde van de middag liet het vliegveld weten dat de storing in vertrekhal 2 was verholpen. Gedurende de storing is een deel van de ingecheckte ruimbagage niet met de vluchten meegenomen.
Technische storing
Een woordvoerder vertelt dat er sprake was een technische storing. Het is niet duidelijk wat er precies aan de hand was. "Een deel van de bagage moest daarom handmatig ingecheckt worden, dat kost meer tijd dan normaal. Daarom is een deel van de ruimbagage niet meegenomen."
De woordvoerder zegt dat de luchthaven er samen met de luchtvaartmaatschappijen 'alles aan doet om de bagage zo snel mogelijk op de plek van bestemming te krijgen'.
Op een normale vrijdag verwerkt Schiphol gemiddeld zo'n 150.000 koffers. De naar schatting 20.000 koffers die zijn achtergebleven worden nu tijdelijk opgeslagen op de luchthaven. "We hopen ze zo snel mogelijk op te kunnen sturen."
Enkele dagen
Toch kan dat nog wel even gaan duren, geeft de woordvoerder toe. "We brengen de tijd die dit kost nu precies in kaart, maar het zal zeker enkele dagen in beslag nemen."
Reizigers wordt aangeraden de onlinekanalen van hun luchtvaartmaatschappij in de gaten te houden voor meer informatie. Daarop gaf de luchthaven tijdens de storing ook al aan dat reizigers waardevolle spullen uit de ruimbagage in de handbagage moesten stoppen.
Meedoen aan het RTL Nieuwspanel?
Van kabinet tot koningshuis, van geld tot gezondheid: in het RTL Nieuwspanel kun jij meepraten over welke kant Nederland op moet. Laat je stem horen! Aanmelden kan hier.
