Nieuws

Calvé-pindakaas: oer-Hollands maar eigenlijk meer Amerikaans en Frans

Door Maarten Veeger··Aangepast:
© ANPCalvé-pindakaas: oer-Hollands maar eigenlijk meer Amerikaans en Frans
RTL

Calvé Pindakaas is bijna 70 jaar oud. Het broodbeleg is bedacht door een Amerikaan en naar Nederland gehaald door twee Fransen. Nu is het een oer-Hollands product.

Pindakaas bestaat al meer dan honderd jaar. Het werd in de Verenigde Staten bedacht als goedkoop en voedzaam product voor slechte eters zoals kinderen en bejaarden. En ook om die reden werd het in 1948 in Nederland geïntroduceerd. In die naoorlogse jaren was een lekker product dat ook nog flink wat voedingsstoffen had geen overbodige luxe. Maar het werd ook een goudmijn.

Pindakaas werd in Nederland geïntroduceerd door de Franse broers Calvé die in Delft een oliën- en sauzenfabriek hadden. En met de pinda’s die ze toch al veel gebruikten, besloten ze het Amerikaanse product in de markt te zetten.

Oer-Hollands

Dat hebben ze geweten. Al snel werd het een succesnummer. En in de loop van de jaren is het ook een oer-Hollands product geworden. Slimme marketing is daar verantwoordelijk voor. Al vanaf het begin werd het in de markt gezet als gezond en iets waar je groot en sterk van wordt.

En eigenaar Unilever liet in de jaren tachtig een campagne maken met Petje Pitamientje. Dat jochie van amper drie jaar mocht het aanprijzen met de slogan: "Stom hè. Ik vind het gewoon lekker."

Een boterham met pindakaas zeker?

Ook tweevoudig winnaar van de Elfstedentocht Evert van Benthem was te 'zien' een reclame. Vertolkt door een vijfjarig jochie ploetert hij zich al schaatsend door de winterse kou. Tijdens het uitrusten haalt hij een paar witte boterhammen tevoorschijn. "Een boterham met pindakaas zeker?", vraagt een passerende boer. Ja, zegt kleine Evert: "Ze zeggen dat je er groot en sterk van wordt."

Later volgde onder meer een filmpje met een jongetje dat Pietertje heet en liever zwemt dan voetbalt. Refererend aan zwemkampioen Pieter van den Hoogenband. En ook toekomstige campagnes zullen nadruk leggen op dat pindakaas zo goed is om sterk en succesvol te worden.

Thumbnail


Jaarlijks worden er 25 miljoen potjes pindakaas geproduceerd. (Foto: ANP)

25 miljoen potjes

Jaarlijks worden er 25 miljoen potjes pindakaas geproduceerd. Volgens Unilever is er aan het productieproces zoals dat in 1948 is opgebouwd weinig veranderd. Centraal staat een pindamolen uit 1948. Daaromheen is vrijwel alles geautomatiseerd maar het principe van gebrande pinda’s uit Argentinië, gemalen en gemengd met plantaardige olie en zout is gelijk aan dat van vroeger.

Productvernieuwing vindt maar mondjesmaat plaats. Er is pindakaas met extra stukjes noot of een lightversie maar ook die zijn niet zo jong meer. Liefhebbers maken zelf wel varianten door banaan of appel met pindakaas te eten of door bovenop de pindakaas hagelslag te strooien.

Wel nieuw dit jaar is ijs met pinda's. Unilever brengt sinds kort Cornetto-ijsjes op de markt met daarin Calvé pindakaas. Iets dat volgens de makers past in de veranderende smaakvoorkeuren op de ijsmarkt. We vinden het gewoon lekker.

Bekijk de reportage die we maakten in de fabriek: 

Lees meer over
Economie