Dreigen, schreeuwen en spugen: agressie in de apotheek door medicijntekort
In een op de vier apotheken krijgen baliemedewerkers weleens te maken met klanten die agressief worden als een bepaald geneesmiddel niet beschikbaar is. Driekwart van de apothekersassistenten krijgt iedere dag patiënten met klachten over medicijntekort aan de balie.
Dat blijkt uit een peiling onder de assistenten in opdracht van brancheorganisatie KNMP. Het gaat om zowel verbaal als fysiek geweld. "Dreigen, schreeuwen, schelden en spugen", aldus de onderzoekers.
Vuist op de balie
Er wordt geregeld hard met de vuist op de balie geslagen door de klanten en personeel krijgt soms persoonlijke bedreigingen naar het hoofd geslingerd. En de schuldige? Volgens KNMP ligt het probleem bij het voorkeursbeleid van de zorgverzekeraars.
De zorgverzekeraars kiezen vaak voor geneesmiddelen met een gunstigere prijs, wanneer bijvoorbeeld een octrooi verloopt en er plotseling meerdere aanbieders van een identiek medicijn zijn.
625 medicijnen
Vorig jaar ging het volgens de apothekersorganisatie om 625 medicijnen. "In de eerste helft van dit jaar zijn al 369 definitieve en tijdelijke tekorten genoteerd. Indien deze trend zich voortzet, komt de teller over dit jaar ruim boven de 700 uit." Het gaat onder meer om Thyrax Duotab (schildklier) en dexamfetamine (adhd).
Meer op rtlnieuws.nl: