Zomer van je leven

Door Eveline Domevscek··Aangepast:
© privéfotoRichelle reed vijf weken in haar eentje op de motor door Frankrijk: 'Net mijn rijbewijs'
RTL

In deze zomerrubriek vertellen zes mensen welke zomer voor altijd in hun geheugen gegrift staat. Deze week: met haar motorrijbewijs nog geen jaar op zak vertrok Richelle van der Mijden (31) in de zomer van 2018 voor vijf weken alleen op motorvakantie. "Achteraf denk ik: ik ben toch wel wat aangegaan met mezelf."

Hoe alleen ben je als je van Franse camping naar camping rijdt op je motor, bepakt met de kleinste en lichtste versies van een slaapzak, een tent en andere campingspullen? "Als ik ergens met mijn tentje stond en mijn grote, rode motor ernaast, kijken de meeste voorbijgangers van je tent naar je motor en van je motor naar je tent en weer terug. Dan ontstaat er als vanzelf een gesprekje", zegt Richelle van der Mijden, inmiddels 31 jaar, maar 28 toen ze de vakantie van haar leven beleefde.

In de vijf weken die ze alleen op haar motor – voor de kenners: een rode Suzuki Savage uit 1986 – door heel Frankrijk toerde ontmoette Richelle een paar Engelsen met wie ze een dag op een Frans strand vertoefde, lunchte ze net voor de grens in Spanje met een stel Ieren, beleefde ze een Baskische avond met een Nederlands gezin en had ze memorabele gesprekken met een Franse campingeigenaar. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Sofie verloor twee grote liefdes in juni: 'In Spanje viel hij voor m'n ogen dood neer'
Lees ook

"Eind 2017 heb ik mijn motorrijbewijs gehaald", zegt de Haagse basisschooljuf Richelle. Eindelijk. Want een dikke tien jaar eerder zat ze voor het eerst bij haar vader achterop zijn motor. "Hij was altijd al motorfan; onze hele zolder hing vol posters van motoren. Toen ik 17 jaar was kocht hij weer een motor en mocht ik geregeld mee. Fantastisch vond ik dat. Nu rijden we wel eens samen, in ieder geval elk jaar op Vaderdag. Dat is vaste prik."

Het idee om nog geen jaar later met haar oldtimer vijf weken alleen door Frankrijk te trekken, ontstond 'best spontaan'. "Tot dan ging ik vaak op singlereis, dan ga je ook alleen maar ben je wel altijd met een groep. In mijn eentje was ik nog nooit op reis gegaan, laat staan alleen op een motor." Maar eenmaal het idee in haar hoofd, liet het haar niet meer los: ze zou in 2,5 week van Noord- naar Zuid-Frankrijk rijden, en de volgende 2,5 week weer terug van zuid naar noord. Slapen zou ze doen in haar eigen tentje op campings die ze op haar route zou tegenkomen.

Andere stekker zo gevonden

Afgezien van een slaapzak had Richelle geen kampeerspullen, dus die moest ze snel gaan inslaan. Ze moesten niet te zwaar en te groot zijn, want het moest uiteraard allemaal mee op de motor. Wonder boven wonder merkte ze in Engeland – waarnaar ze na haar eerste stop in Gent nog even spontaan de oversteek nam – voor het eerst dat ze iets miste: "Een andere stekker", lacht ze. "Maar dat is het mooie aan kamperen én aan motorrijden: je komt altijd mensen tegen die je te hulp schieten. Dus die stekker had ik zo gevonden."

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Vlak voor haar reis werd Richelle lid van de Facebookgroep Motormeiden, waarvoor ze - evenals op haar Instagrampagina -  haar reisavonturen bij hield. "Dat gaf me houvast. Ik was toch helemaal alleen en als ik dan ’s avonds alleen in mijn tent zat, vond ik het prettig om terug te kijken naar de route die ik had afgelegd en om alle gebeurtenissen de revue te laten passeren. Bovendien heb je dan wat om handen." Omdat een collega van Richelle haar posts las en er zo achterkwam dat zij niet heel ver van elkaar verwijderd waren, nodigde zij haar uit bij haar op de camping aan de kust.

"Dat was heerlijk. Weer een volgend doel voor ogen én even een bekende om me heen." Toch volgde kort daarna het moment dat Richelle ziet als 'het dieptepunt' van haar reis. "Ik was inmiddels in het zuiden van Frankrijk aangekomen, en hoewel ik me tot die tijd niet eenzaam had gevoeld, begon ik me daar – na al die gezelligheid van de laatste dagen - wel alleen te voelen. Zat ik daar alleen in het zuiden van Frankrijk; dat voelde ineens wel heel erg ver weg van iedereen."

'Mam, ik hoor motorrijders'

"Bovendien begon op dat moment ook nog eens mijn motor te sputteren en moest ik drie campings afgaan voordat ik eindelijk een plekje had gevonden. Toen had ik even een heel naar gevoel." Richelle besluit haar moeder te bellen en stort haar hart uit, totdat ze tijdens het telefoongesprek het bekende geluid van ronkende motoren hoort. "Ik zei ineens opgelucht: 'Mam, ik hoor motorrijders'."

Die motorrijders blijken een groep Ieren te zijn, met wie Richelle een gezellige avond beleeft. Dan ontstaat ook het plan om de volgende dag samen te gaan rijden. Anders dan Richelle van plan was, laat ze zich overhalen om met hen een stuk door de Pyreneeën te rijden. "Aanvankelijk was ik dit niet van plan. Toen zij dit hoorden, zeiden ze: 'Dat is juist het mooiste stuk. Rijd met ons mee, dan doen we samen een paar bergpassen'. Het was ook echt fantastisch, en voor mij heel spannend, maar ik ben blij dat ik me heb laten overhalen."

Twee afgebroken tentstokken

Voordat dat haar nieuwe Ierse vrienden richting het Spaanse stuk van de Pyreneeën vertrekken en Richelle het Franse deel opgaat, begeeft haar motor het. Gelukkig zit er in de buurt een motorshop waar blijkt dat de startmotor en de accu het hebben begeven. Eenmaal gerepareerd en twee dagen op een camping met luxe zwembad verder, ziet Richelle dat nu haar tent het heeft opgegeven.

"Ik had niet in alles even goed geïnvesteerd", lacht ze nu. "Mijn tent stond helemaal scheef: bleken er niet één maar twee tentstokken te zijn afgebroken. Voor de volgende 2,5 week had ik nog wel een tent nodig dus die heb ik voor 50 euro bij een grote, goedkope supermarkt op de kop getikt."

Richelle: "Het mooie aan motorrijden én kamperen: je hebt zo contact."© privéfoto's
Richelle: "Het mooie aan motorrijden én kamperen: je hebt zo contact."

Onderweg krijgt Richelle veel reacties op haar online verhalen. 'Wat een lef.' 'Dat je dat durft.' "Maar zo voelde het voor mij toen helemaal niet. Ik klets nogal makkelijk dus ik maak snel contact. Het kostte me niet zoveel moeite. Bovendien kan ik goed alleen zijn en was ik ’s avonds vaak moe van de reis en ging ik vroeg slapen." Toch kijkt Richelle er nu anders naar. "Als ik nu terugkijk op die reis, dan ben ik achteraf toch trots. Ik ben wel wat aangegaan met mezelf. Motorrijden is net als autorijden: je leert pas echt rijden als je je rijbewijs al hebt. Ik had nauwelijks ervaring en ik ben gewoon gegaan. Het heeft me geleerd dat ook al lopen de plannen anders, het altijd wel goedkomt. Maar ik weet niet of ik snel weer alleen zou gaan."

Niet meer single

Dat komt ook omdat Richelle inmiddels een partner heeft, die – niet geheel toevallig – ook fervent motorrijder is. "We hebben elkaar ontmoet via een bikersingle-groep op Facebook. Daarbij ligt niet echt de nadruk op daten maar je gaat wel veel met elkaar op pad. Op een van de activiteiten kwam ik hem tegen." Deze zomer is het plan om samen van Zeeland naar Drenthe, en dan via de Duitse grens naar de woonplaats van haar vriend in Limburg te rijden. Uiteraard op de motor.

Zomer van je leven/ Nooit meer

Tot eind augustus vertellen zes mensen over de meest memorabele zomer van hun leven. Daarna is de rubriek Nooit Meer weer terug.

Wil jij ook je verhaal kwijt en vertellen wat je 'nooit meer' wil meemaken, doen of juist laten? We zijn benieuwd naar jouw verhaal. Mail ons op weekendmagazine@rtl.nl