Best bekeken

Eet één schaap chocolade, dan volgen er (veel) meer

Door Lisanne van Sadelhoff··Aangepast:
© iStockEet één schaap chocolade, dan volgen er (veel) meer
RTL

Sinds presentatrice Monica Geuze TikTokkers lekker maakte met een - nogal pittig geprijsde - chocoladereep, is die reep niet aan te slepen. RTL Nieuws-redacteur Lisanne van Sadelhoff probeert erachter te komen waarom dit verhaal afgelopen week zoveel losmaakte.

Half Nederland, of, in elk geval, half TikTokkend Nederland, was in de ban van een chocoladereep met pistachevulling en künefe, een soort boterig sliertjesdeeg dat crunchy wordt zodra je het bakt. 

Op sociale media wordt al snel gesproken over het Monica-Geuze-effect. Sinds de influencer en presentatrice de reep, oorspronkelijk afkomstig uit Dubai, in een lekker-maak-filmpje op TikTok deelde, zagen patisserieën de hoeveelheid likes en zijn ze de reep als een malle gaan maken. Inmiddels is-ie overal in Nederland zo’n beetje uitverkocht.

Chocoladereep gaat viral op TikTok: 'Ineens 2000 bestellingen per dag'
Lees ook

Chocoladereep gaat viral op TikTok: 'Ineens 2000 bestellingen per dag'

Want: we zijn immers toch ook gewoon 'schaapjes', schrijft iemand op sociale media. 'TikTok zegt dat het lekker is dus moet ik het ook kopen.' 'Kun je nagaan hoe dom en eenvoudig mensen zijn!' 'Een sandaal met slagroom erop en ermee viral gaan zal het dan vast ook wel goed doen.'

Maar niet iedereen doet mee met de kudde. Er wordt, uiteraard, ook genoeg gefoeterd op de prijs, die tussen de 13 en 15 euro ligt. 'Een beetje idioot.' En: 'Word al misselijk als ik die prijs zie.' 'Zo duur!?! Ik vertik het.'

Merkvaste gewoontedieren 

Sommigen kunnen er ook de humor van inzien. 'Zo lachen. Al die peperdure reclamebureaus krijgen zoiets nooit voor elkaar.' 'Eén filmpje op sociale media en een product gaat door het dak.'

Er zijn ook een boel merkvaste mensen, zo blijkt uit de reacties. "Doe mij maar gewoon die Milka-repen met chocoladevulling, altijd goed', zo schreef een zelfverklaard gewoontedier. En: 'Hier komt alleen Lindt-chocolade het huis in', waarna een eindeloze welles-nietes-discussie volgde of Lindt echt beter is dan Merci-chocolade (Lindt won nipt). 

RTL Nieuws-redacteur Lisanne van Sadelhoff probeert elke week te verklaren welke verhalen mensen bezighouden.© Roy Beusker
RTL Nieuws-redacteur Lisanne van Sadelhoff probeert elke week te verklaren welke verhalen mensen bezighouden.

Maar de verlekkerde reacties zijn toch in de meerderheid. Mensen taggen elkaar: 'is dit die reep waar je het over had?' En spreken over 'die bizarre crunch'. 

Zien eten, doet eten. Vanuit team doet-eten kwam een bekentenis: 'Ik was ook eerst sceptisch, maar toen ik eenmaal één stukje proefde… Het is écht écht lekker, probeer het, mensen!' Iemand anders gaf een stukje duiding: 'Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet.'

Boeren misschien niet, nee, maar schapen dus wel.   

Lees meer over
Monica GeuzeBest bekekenChocolade