'Ondankbaar' en 'lullig': blijkbaar zijn we niet zo goed in Kijken Zonder Oordelen
Wat ben je toch een geluksvogel als makelaar Alex voor jou een huis koopt, dat vervolgens door aannemer Bob en stylist Roos grondig onder handen wordt genomen. De publieke verbolgenheid als datzelfde huis vier jaar later alweer op Funda staat, is dan ook groot, ziet RTL Nieuws-redacteur Lisanne van Sadelhoff.
Roy en Deveny, het stel dat in seizoen 3 meedeed aan Kopen Zonder Kijken en een prachtwoning vond, hebben diezelfde prachtwoning vier jaar later weer te koop gezet. Wellicht dachten ze dat in het geniep te kunnen doen, maar dan kenden ze de kracht van huizen-loer-site Funda nog niet. What happens at Funda, stays zeker niet at Funda.
Het bericht ging in no time viral: Kopen Zonder Kijken-stel zet huis weer te koop, en het internet deed de rest. "Gerestyled en wel!' werd er door veel kijkers op Facebook aan toegevoegd, en: 'Volledig verbouwd hè'.
Het geschreven woord betreft nooit intonaties of stemgeluid, maar de collectieve verbolgenheid spat ervanaf. Er is een groot kamp dat het spreekwoord 'een gegeven paard moet je niet in de bek kijken' lijkt te hebben bedacht. Het woordje 'ondankbaar' valt vaak, alsook het woord 'snel'. 'Hadden ze dit niet eerder kunnen bedenken?' Allemaal mensen die klaarblijkelijk weten van het bestaan van een huizen-verkoop-etiquette, die bepaalt wanneer het sociaal gewenst en geoorloofd is een huis te verkopen.
(Te) klein?
Ook het woordje 'klein' wordt op allerlei manieren geïnterpreteerd. Het stel vindt het huis van 87 vierkante meter te klein voor hun groter wordende kinderen, waarop sommige mensen vriendelijk en bevestigend reageren, 'snap ik wel', en 'ik zou ook liever een badkamer boven hebben als ik hun was, zeker met twee kleine kinderen'.
Anderen maken graag de vergelijking met hun eigen situatie: 'Ik woon met drie kinderen heel gelukkig in een huis van 60 vierkante meter: het is maar net hoe je ermee omgaat'.
Toch zijn er ook altijd mensen die het adagium 'leven en laten leven' aanhangen. 'Wat maakt iedereen zich druk?!' 'Laat ze lekker.' En: 'Ja, dat kan en mag. Ik snap alle reacties niet zo.'
'Het is vooral ook lullig voor de makers en stylisten', reageert iemand daarop, verwijzend naar Bob en Roos 'die altijd zo hun best doen'.
Die reacties laten vooral ook de populariteit van het programma zien – én van Funda. Huizen die te koop staan, maken iets voyeuristisch in ons los. 'Als iemand in mijn tijdlijn een linkje deelt dat-ie zijn huis verkoopt, kan ik het niet laten om even te kijken', bekent iemand onder het bericht. Het is een beetje zoals bij mensen door de gordijnen naar binnen gluren als je langsloopt, maar dan zonder de kans betrapt te worden.
Kijken zonder oordelen
Dan zijn er ook nog altijd de what’s in it for me-mensen, die hun kans schoon zien. Mensen taggen hun partner – want een volledig gerestyled huis, wie wil dat nou niet? 'Snel een keertje kijken, schat?', zet iemand onder het bericht. Waarna ook weer een boel lelijks wordt gedeponeerd: 'Saai beige bruin huis, eenheidsworst', of: 'Ik vind het een prachthuis, maar wil in die stad niet dood gevonden worden, hahaha.'
En zo liet het programma maar weer eens zien dat we smullen van andermans woonsituatie. Kopen Zonder Kijken vinden we fantastisch, kijken zonder oordelen zijn we beduidend minder goed in.