De keuze van...

Eeuwige 'nummer 2' Giel de Winter droomt groot: 'Succes in de VS zou heel tof zijn'

Door Kim van der Meulen··Aangepast:
© @bymarj Eeuwige 'nummer 2' Giel de Winter droomt groot: 'Succes in de VS zou heel tof zijn'
RTL

Eens per maand luiden we het weekend in met een BN'er. Deze maand: programmamaker en producent Giel de Winter (35). Zijn serie 'Waar de F*ck is Stuk' is nu te zien op Videoland. "Op YouTube heb ik alles geleerd."

Wie bepaalt er eigenlijk wat er op tv komt? Dat vroeg Giel de Winter zich al op jonge leeftijd af. Dertien jaar geleden begon hij met zijn populaire YouTube-kanaal StukTV, waarop hij samen met Stefan Jurriens en Thomas van der Vlugt gekke challenges aanging.

Inmiddels is hij ook producent: hij heeft zijn eigen productiebedrijf Signal Stream, waarmee hij programmaformats ontwikkelt. Denk aan Jachtseizoen voor Videoland, Let’s Play Ball voor SBS6 en Watch Your Back, begin 2026 te zien bij NPO Start. "YouTube werd mijn springplank naar produceren."

We leggen Giel 14 keuzevragen voor.

Ewout onder de indruk van heftige criminaliteit in Utrecht: 'Neem m'n werk altijd mee naar huis'
Lees ook

Ewout onder de indruk van heftige criminaliteit in Utrecht: 'Neem m'n werk altijd mee naar huis'

1. Nieuwsjunk of zappend langs het journaal?

"Ik ga snel door het nieuws heen, maar lees wel artikelen die mijn interesse wekken. Politiek, de oorlogen en Amerika vind ik interessant. Elke dag denk ik: waar heeft die president nu het nieuws weer mee gehaald? Ik check vaak de Volkskrant en AD.nl. Van De Telegraaf was ik ook fan, maar daarvan kun je nu geen artikeltje meer gratis lezen. 

Ik ben opgegroeid met nieuws, want mijn vader had een krantenbedrijf en een drukkerij in Brabant. Later had hij ook een lokale nieuwssite. Hij zegt altijd: jij bent met beeld aan de slag gegaan, ik deed het met papier."

2. Het Jachtseizoen of Waar de F*ck is Stuk?

"Dat is een k-u-t-vraag. Als ik nu moet kiezen, wordt het Waar de F*ck is Stuk, omdat het nieuw is. Het format kan nog evolueren, we kunnen het nog beter maken. Dat vind ik als maker heel leuk. Het Jachtseizoen: Most Wanted heeft zich al mooi doorontwikkeld. 

Het Jachtseizoen was een simpel spel waarbij BN’ers vier uur lang uit handen van StukTV moesten blijven, maar nu is het een spel van vijf dagen en met tien teams. Er zijn nog verdiepingsslagen te maken, maar het is leuk om met Waar de F*ck is Stuk vanaf het begin ergens aan te kunnen knutselen. Hoe gaat de edit worden? Hoe zien de zoekteams eruit? Ik hoop dat het gaat vliegen, maar ik ben er nu al heel trots op."

3. Reality of spelprogramma?

"Reality. Als je echte mensen in een onverwachte situatie neerzet, krijg je de mooiste televisie. Dat zie je ook in Het Jachtseizoen. Bekende Nederlanders krijgen een oranje overall aan en voelen zich echt opgejaagd. Stress, humor: alle emoties worden daardoor uitvergroot."

"Ik vind het ook belangrijk om onze achterban erbij te betrekken, alle kijkers en volgers die we jarenlang met StukTV hebben opgebouwd. Hoe we dat doen? In Het Jachtseizoen kunnen kijkers snitchen: je kunt Team StukTV helpen door te zeggen waar de BN’ers zijn. En in Waar de F*ck is Stuk, waarin wij juist op de vlucht zijn voor BN’ers, kun je zelfs geld verdienen als je zegt waar wij zijn. 

We zorgen ervoor dat mensen online nieuwsgierig worden: hé, mensen in een oranje pak. Dat blijft hangen, en een week later komt het programma al online. Het spelletje zelf herkent iedereen: dat is een soort politie-boefje, tikkertje, verstoppertje. Maar daar bouwen we een hele wereld omheen."

4. Televisie of online?

"Voor mij maakt het niet uit. Het gaat mij erom: kan ik als maker zichtbaar zijn op een platform? Het aantal mensen dat lineair televisiekijkt daalt, dat is een gegeven. En de streaminggeneratie groeit hard, maar daar valt uitgesteld kijken ook onder. Zelf kijk ik vaak tv-programma’s van RTL terug via Videoland. 

Ik hou van reality: Ex on the Beach, Paradise Hotel. Het is mooi dat mensen zo out of the box, puur en zichzelf kunnen zijn. Maar ik kijk ook naar zware documentaires en series als The Beast in Me en Stranger Things."

Giel te midden van zijn StukTV-collega's Thomas van der Vlugt en Stefan Jurriens.© Getty Images
Giel te midden van zijn StukTV-collega's Thomas van der Vlugt en Stefan Jurriens.

"Ik ben blij dat de generatie van nu zelf bepaalt wanneer ze iets wil zien, maar tv en online is wat dat betreft één pot nat. Alleen de inhoud verschilt: content op YouTube is vaak wat eenvoudiger. Dat is niet erg, zo ben ik ook begonnen. Ik heb er alles geleerd."

5. Hard werken of hard chillen?

"Hard werken vind ik fantastisch. Als ik alleen maar aan het chillen was, zou ik me nutteloos voelen. Ik ben zo dankbaar en blij dat ik van een hobby mijn werk heb kunnen maken. Het is wel belangrijk om ook aan jezelf te werken. Ik stap vier keer per week om half zes uit bed om te sporten, maak ’s avonds weleens een wandeling en plan soms een vrije dag.

Ik heb zeven jaar last gehad van duizeligheid zonder de oorzaak te vinden. Uiteindelijk bleek het stress te zijn, al wilde ik dat niet geloven. Soms voel ik het weer even opkomen. Dan weet ik: ik moet nu een stap terugdoen, gezonder leven, meer sporten. Ook als ik geen zin heb of een kutdag had. Ik ben ambassadeur van stichting MIND Us (voor de mentale gezondheid van jongeren, red.) omdat ik jongeren die handvatten ook wil meegeven."

6.  YouTuber of producent?

"Pas sinds ik mijn productiemaatschappij Signal Stream begon, voelt het alsof ik écht ergens trots op ben. Ik voelde me toch altijd de YouTube-formatmaker. Het was lastig om voet aan de grond te krijgen als formatontwikkelaar van de nieuwe generatie."

"Nu ik wat langer in het vak zit en als maker ben gegroeid, voel ik wel wat meer erkenning. Onze formats zijn ook echt beter geworden. Misschien ben ik perfectionistisch, maar als ik nu kijk naar de content die ik vijf jaar geleden maakte, denk ik niet meteen: wow. Vroeger had Jachtseizoen bijvoorbeeld maar één team, maar met tien teams heb je meer verhalen. En hoe leuker het verhaal, hoe leuker de kijker het vindt."

6. Lange of korte video’s?

"De spanningsboog van kijkers wordt steeds korter; de nieuwste generatie kijkt gewoon TikTokkend een serie. Dat doet pijn in mijn makershart. Vooral omdat niemand kan navertellen wat ’ie de hele dag op TikTok heeft gezien. Ik vind het een leuke uitdaging om toch iets te maken waar ze in worden gezogen.

Ik geloof dat mensen nog steeds geboeid willen worden door een serie met afleveringen van veertig minuten. Op YouTube kunnen we precies zien wanneer mensen wegklikken: dan valt de spanning blijkbaar weg. Dat passen we de volgende keer meteen aan in de montage."

7. Altijd online of altijd offline?

"Nee, ik ben echt niet dag en nacht online. Ik heb ook kinderen. Ze zijn 5 en 2, dus de laatste tijd zit ik vol in het Sinterklaasjournaal. Laatst was er een verhaallijn over een bom onder het Pietenhuis. Mijn zoon vroeg toen: 'Papa, is er echt een bom?' Met spanning is niks mis, maar dit was gewoon dreiging." 

"Ik zat als kind veel op mijn kamer te gamen, keek niet veel tv. Ik had er zelfs een pestpleurishekel aan."

"Ik was benieuwd wie het Sinterklaasjournaal schrijft. Dat blijkt al 25 jaar lang één en dezelfde persoon te zijn. Hoe weet je dan nog wat er speelt in de belevingswereld van de generatie van nu? Ik ken jonge mensen die staan te popelen om een script te schrijven. Maar of dat gaat gebeuren bij de NPO… Ik moet wel even opletten wat ik zeg, want ik ben ook producent."

8. Droomberoep of toevalstreffer?

"Ik droomde er vijftien jaar geleden al van om producent te worden. Waar dat idee vandaan kwam weet ik niet, maar ik vond het interessant hoe Reinout Oerlemans dat had aangepakt. Ik weet nog dat ik destijds al tegen mijn ouders en broers zei: het lijkt me heel tof om producent te worden. Dat het na jaren StukTV zou gaan kriebelen om ook daarbuiten programma’s te bedenken, kon ik toen nog niet voorspellen.

Wat ik als kind wilde worden? Piloot. En nu heb ik vliegangst, haha. Ik zat als kind veel op mijn kamer te gamen, keek niet veel tv. Ik had er zelfs een pestpleurishekel aan. Maar ik was in groep 8 wel nieuwsgierig hoe televisie werd gemaakt. Hoe kom je op een idee, hoeveel mensen zeggen daar iets over? En hoe zou ik dat doen? Zo is die interesse erin geslopen, denk ik."

9. Uden of Hilversum?

"Ik woon aan de rand van Uden, de plaats waar ik ben opgegroeid. Ik vind het er fantastisch en mijn vrienden en familie wonen er, dus ik maak met liefde een ritje op en neer naar Hilversum of Amsterdam."

"Ik vind het heerlijk om na alle drukte weer terug te komen in de rust. Ik heb thuis kippen die eitjes leggen en vissen die in de vijver zwemmen. Alsof ik op het platteland ben."

10. Twijfelkont of vastberaden?

"Vastberaden. Hoewel ik soms wel enige twijfel voel over details. Over de montage van een programma, bijvoorbeeld. Dan denk ik: is dit wel goed genoeg? Ik kan keer op keer de montage weer in gaan, tot frustratie van anderen. Ze noemen me vaak een detailneuker, haha."

11. Televizier-Ring of Best Social Award?

"Televizier-Ring. We verloren de prijs, maar wonnen het feestje. Ik vond het echt een compliment dat we dit jaar waren genomineerd, want het is toch een kroon op je werk. 

Toch geeft het me meer voldoening als een van mijn formats aan het buitenland wordt verkocht. Misschien moet ik mezelf dus eens afvragen waarom ik het dan toch zo spannend vond. Ik word trouwens altijd tweede. Bij de Televizier-Ring, bij Het Perfecte Plaatje, en StukTV het tweede grootste YouTube-kanaal van Nederland. Op kantoor noemen ze me altijd 'nummer 2'."

12. Sparen of spenden?

"Spenden. Waaraan? Aan vakanties. Dan huur ik een huis in het buitenland met het hele gezin, vrienden en familie. En ik hou van kleding, nieuw en vintage. Maar ik zet ook geld opzij, en achteraf betalen doe ik niet. Dat deed ik vroeger wel: op mijn achttiende had ik een creditcardschuld van 5000 euro. Dat 52 procent van de jongeren met achterafbetaaldiensten betaalt, terwijl 10 procent het geld niet eens heeft, vind ik bizar. Daar maak ik me zorgen om. 

Ik geef alleen geld uit dat ik heb. En facturen betaal ik meteen, anders voelt het de hele tijd alsof ik een schuld heb. Wil je iets kopen, vraag je dan af: heb ik het nodig? Wil en kan ik het betalen? Maak het dan meteen over."

13. Groot succes in Nederland of bescheiden succes in de VS?

"Een bescheiden succes in de VS. Succes is succes, haha. Voet aan de grond krijgen in Amerika is voor mij dé droom. Most Wanted scoort in Duitsland en Hongarije ook goed. Het lijkt me heel tof om dat ook in Amerika uit te rollen, omdat je daarmee een veel grotere doelgroep kunt aanspreken met iets wat je gecreëerd hebt."

14. Terugblikken of vooruitkijken?

"Vooruitkijken, want het verleden kun je niet meer veranderen. In het nieuwe jaar gaan we vol aan de bak, want er lopen een paar buitenlandse producties. En er zitten een hoop formats in de pijplijn, die nu ontwikkeld worden. 

Maar hoe het leven er over vijf of tien jaar uitziet, weet ik niet. Ik zou graag een jaar lang iets voor een goed doel doen, een reis maken om anderen te helpen of één dag per week in de buurt iets doen voor de medemens. Er zijn zoveel dingen die ik interessant vind."

Waar de F*ck is Stuk is nu te zien op Videoland. 

Klik hier voor meer Lifestyle

Lees meer over
Giel de Winterde keuze van...StukTVTv-programmaYouTubeHet Jachtseizoen

Laatste video's van RTL Nieuws

01:50
Dit museum wil wolf Bram hebben en opzetten: 'Hij is een deel van onze cultuur'
Editie NL

Dit museum wil wolf Bram hebben en opzetten: 'Hij is een deel van onze cultuur'

  1. 03:01
    Pensioenfondsen kwetsbaar voor AI-bubbel, waarschuwt DNB
    Beleggen

    Pensioenfondsen kwetsbaar voor AI-bubbel, waarschuwt DNB