Gezin

De opvoedkwestie: zoon (7) doet zijn schooltaken niet

·Aangepast:
© iStockDe opvoedkwestie: zoon (7) doet zijn schooltaken niet
RTL

Ook de zevenjarige zoon van Emma is al weken niet naar school geweest en moet thuis zijn schooltaken doen. Tot Emma’s grote ergernis is haar zoon niet vooruit te branden, waardoor zij ontploft. Hoe kan dit anders?

Ze had altijd al veel respect voor mensen in het onderwijs, maar de laatste weken is dat gevoel nog meer gegroeid bij Emma. Evenals de ergernissen over haar zoon Liam: “Zoals bijna iedere ouder geef ik mijn zevenjarige zoon nu thuis 'les'. Maar het is een martelgang. Als ik iets van zijn huiswerk uitleg, let Liam totaal niet op. Hij doet zijn best niet en snapt weinig van de lesstof. Sowieso kost het de grootste moeite om hem aan het werk te krijgen. Mijn geduld raakt op en ik ben al een paar keer flink ontploft, inclusief schreeuwen en tieren. Daarna voel ik me natuurlijk weer schuldig. Hoe doen we dit beter?”

De opvoedkwestie: mijn dochter is bang voor het coronavirus
Lees ook

De opvoedkwestie: mijn dochter is bang voor het coronavirus

De frustratie van Emma herkent bijna iedere ouder, stelt Janina Dubbeld van Kindercoach De Vuurtoren. Zij denkt dat er iets achter die ergernis schuilt en raadt ouders om zichzelf vragen te stellen. “Ga eens na in hoeverre jij oké bent met het onderwijzen van je kind, of jij de huidige situatie kunt aanvaarden en of je de ruimte voelt om met je kind tafels te gaan oefenen. Geef eerlijk antwoord op al deze vragen. Misschien ontdek je dat je de hele situatie eigenlijk belachelijk of moeilijk vindt. Dat jij wordt geacht ‘gewoon’ te werken en ook nog eens je kind schoolwerk te laten doen. Dan is het niet meer dan logisch dat het soms even niet werkt. Mijn suggestie: word samen eens even lekker boos op corona en alles wat het voor jullie verandert en betekent. Pak een groot vel papier en kras erop los, loop naar de slaapkamer, pak een kussen en ram er flink mee op het bed. Gooi het eruit. Doe dit samen. Natuurlijk gaat dit niets oplossen, maar het voelt heerlijk om te erkennen dat het een moeilijke situatie is, voor jullie allebei.”

'Laat je kind eerst flink bewegen. Heb je een trampoline? Perfect!'

De huidige situatie brengt veel onrust met zich mee. Volgens kindercoach Dubbeld kan dat meespelen in het moeizame thuisleren: “Zodra een kind zich niet veilig voelt of bang is, zal er minder motivatie zijn om te focussen op school. Hij heeft een andere prioriteit en dat verstoort zijn motivatie en concentratie. Praat met hem over de situatie, leg kort en bondig uit wat er aan de hand is en check regelmatig hoe het nu met hem gaat.” Dat de dagelijkse routine nu anders is kan ook parten spelen, denkt Dubbeld: “In een normale situatie staan we ’s morgens op, ontbijten we en fietsen we naar school. Nu slaan we dat stuk fietsen over, omdat we thuis zijn. Juist dit deel is zo belangrijk voor veel kinderen. Even goed bewegen zorgt ervoor dat kinderen goed in hun lijf komen, goed wakker worden en er komt zuurstof en ruimte om het hoofd te voeden. Kijk eens wat er gebeurt als je voordat je aan het huiswerk begint je kind flink laat bewegen. Heb je een trampoline in de tuin? Perfect! Tot slot: blijf niet hangen in het negatieve. Begin elke dag met een schone lei. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Je zult zien dat dit veel verschil zal maken.”

Wil je geen aflevering van deze rubriek missen? Klik dan op de Opvoedkwestie-tag hieronder en vervolgens linksboven op 'Volgen'.

Lees meer over
De opvoedkwestieThuiswerkenCoronavirusSchoolkind