Eerste huis gekocht? Pak dan deze handige checklist erbij

·Aangepast:
© BelastingdienstEerste huis gekocht? Pak dan deze handige checklist erbij
Aangeboden door de Belastingdienst

Het is gelukt, je hebt je eerste huis gekocht! Na misschien lang zoeken, bezichtigen en bieden is het dan eindelijk zover. Maar bij het kopen van een huis komt veel kijken, zoals het regelen van je belastingzaken. In dit artikel lees je waar je op moet letten.

Je eerste huis kopen is niet niks. Zowel op praktisch als op financieel gebied verandert er veel: je gaat verhuizen, misschien ga je klussen én je sluit waarschijnlijk een lening af. Dat heeft ook gevolgen voor je belastingzaken. 

Om huiseigenaren hierbij te helpen ontwikkelde de Belastingdienst de online checklist Eigen Woning. Deze checklist geeft je een persoonlijk overzicht van de belastingzaken waar jij rekening mee moet houden als je een woning koopt. Handig dus als je je eerste huist koopt en alles voor het eerst doet. Ook als je een hypotheek afsluit om je huis te verbouwen of verduurzamen is het overigens handig om de checklist in te vullen. Hieronder lees je drie dingen die je bijvoorbeeld in de checklist kan vinden: 

1. Is je hypotheekrente aftrekbaar? 

Met de checklist kom je erachter of jij je hypotheekrente mag aftrekken in je belastingaangifte. Ook als je geld van familie hebt geleend om je huis te financieren, kun je de rente die je hierover betaalt onder voorwaarden aftrekken in je belastingaangifte. Wil je weten of dit ook voor jou geldt? Check hier of je in aanmerking komt voor hypotheekrenteaftrek.

2. Welke kosten kan je nog meer aftrekken?

Sommige kosten die je maakt bij het kopen van een huis mag je onder voorwaarden aftrekken in je belastingaangifte. Denk aan notariskosten, periodieke betalingen voor erfpacht of advies- en bemiddelingskosten van de hypotheekadviseur. Door de checklist Eigen Woning in te vullen, kom je er snel achter welke kosten in jouw geval aftrekbaar zijn.

3. Is het handig om een voorlopige aanslag aan te vragen?

Heb je recht op hypotheekrenteaftrek en weet je welke andere kosten je mag aftrekken? Dan kan het handig zijn om een voorlopige aanslag aan te vragen. Daarmee kan je het geld dat je terugkrijgt door de hypotheekrente die je mag aftrekken in je belastingaangifte, alvast maandelijks ontvangen. In plaats van in één keer achteraf bij je aangifte inkomstenbelasting van volgend jaar. Zo verlaag je dus je maandlasten. Ook weet je met de voorlopige aanslag waar je aan toe bent en voorkom je financiële verrassingen. Verandert er iets in je financiële situatie? Pas dit dan aan in je voorlopige aanslag. Zo blijven de gegevens waarop deze gebaseerd is actueel. Het aanvragen van de voorlopige aanslag kun je zelf online doen op de website van de Belastingdienst.

De Belastingdienst helpt je verder

Als je je belastingzaken op orde hebt, kan je je daarna weer lekker richten op het klussen en inrichten van je huis. Kom je er niet helemaal uit? De Belastingdienst staat voor je klaar en kan je op verschillende manieren helpen. Zo kun je een videogesprek inplannen, bellen met de Belastingtelefoon of een afspraak maken en langsgaan bij een belastingkantoor of steunpunt. Kijk voor alle mogelijkheden op de website van de Belastingdienst.

Meteen aan de slag? Ga naar de online checklist Eigen Woning om te zien wat voor jou van toepassing is.

 

Lees meer over
BelastingdienstWoningmarkt

Laatste video's van RTL Nieuws

02:20
Van der Plas wil geen Gaza-debat, ondanks druk oppositie
Algemene Beschouwingen

Van der Plas wil geen Gaza-debat, ondanks druk oppositie

  1. 01:01
    Hilariteit in Kamer na mislukt compliment over outfit Van der Plas
    Algemene Beschouwingen

    Hilariteit in Kamer na mislukt compliment over outfit Van der Plas