Binnenland

Jarenlange renovatie bruggen en tunnels begint, verkeershinder verwacht

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANPJarenlange renovatie bruggen en tunnels begint, verkeershinder verwacht
RTL

De komende tien jaar wordt een groot aantal tunnels en bruggen grondig gerenoveerd, duurzamer gemaakt en voorzien van de nieuwste technieken op het gebied van bediening en beveiliging.

De start van de grootscheepse aanpak is in Zuid-Holland, de provincie met de meeste bruggen en tunnels. "Het gaat om vernieuwing en verjonging voor een langere periode”, aldus de minister. De aanpak is nodig om uitval en storingen te voorkomen. Die veroorzaken veel hinder, files en economische schade.

Honderden miljoenen per jaar

De Wantijbrug bij Dordrecht in de Randweg N3 krijgt als eerste een nieuw besturings- en bewakingssysteem. Het zal uitvoerig worden getest, waarna het ook op andere plekken kan worden gebruikt. De opknapbeurt kost vanaf 2020 jaarlijks 350 miljoen euro, in plaats van de huidige 150 miljoen euro per jaar.

Volgens Rijkswaterstaat hebben in Zuid-Holland acht grote tunnels en bruggen, waaronder de Drechttunnel, de Heinenoordtunnel, de Haringvlietbrug en de Van Brienenoordbrug groot onderhoud nodig.

Hinder

De dienst zet erop in om bij de renovatie de hinder voor de weggebruikers zo veel mogelijk te beperken en gaat daarover in overleg met de provincie, de gemeenten, netwerkbeheerders en private partijen.

Een renovatie die veel gevolgen heeft voor het verkeer is die van de Van Brienenoordbrug in 2020-2021. De opknapbeurt gaat driekwart jaar duren. Het brugdeel dat in 1990 werd geopend, krijgt nieuwe beton- en asfaltlagen. Omdat daarmee de brug zwaarder wordt moet de boogconstructie worden versterkt. Over de twee bruggen passeren dagelijks 230.000 voertuigen.

Bekijk de spectaculaire timelapse van het plaatsen van een nieuwe spoorbrug:

Het plaatsen van een nieuwe spoorbrug is een ingewikkelde operatie