Rotterdamse haven meest vervuilende van Europa
Geen enkele haven in Europa is zo vervuilend als de Rotterdamse. Jaarlijks is de scheepvaart er goed voor 13,7 miljoen ton CO2-uitstoot. Dat er zoveel meer koolstof wordt uitgestoten dan in bijvoorbeeld Antwerpen en Hamburg, komt omdat Rotterdam veel vloeibare stoffen zoals olie verwerkt.
Dat heeft milieuorganisatie Transport & Environment berekend, schrijft NRC. De milieuorganisatie heeft de uitstoot tijdens de vaarroute naar Europa en het verblijf aan de kade geschat. Het gaat dus niet om de CO2-uitstoot die de industrie rondom de havens veroorzaakt.
Vier kolencentrales
De milieuorganisatie wil met het rapport duidelijk maken dat de Europese havens relatief veel CO2 uitstoten. De uitstoot van de Rotterdamse haven alleen staat gelijk aan die van vier kolencentrales, schatten de onderzoekers. Het gaat overigens om cijfers uit 2018. Inmiddels is de CO2-uitstoot mogelijk nog hoger.
Antwerpen (7,4 miljoen ton koolstof), Hamburg (4,7 miljoen ton) en de haven van het Spaanse Algeciras (3,3 miljoen ton) zijn na Rotterdam het vervuilendst. Omdat er in Rotterdam relatief veel olietankers aanmeren, die langer aan wal liggen, staat de haven bovenaan de Europese ranglijst.
Klimaatmaatregelen
Volgens Transport & Environment zouden er relatief eenvoudig maatregelen getroffen kunnen worden om de klimaatimpact van de haven te verkleinen. Zo zouden schepen elektriciteit van de wal moeten kunnen krijgen, waardoor ze geen vervuilende dieselgeneratoren hoeven te laten draaien terwijl ze in de haven liggen.
"Rotterdam is met bijna 30.000 zeeschepen per jaar de grootste haven van Europa", zegt een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam tegen NRC. Het is volgens de woordvoerder 'dan ook logisch dat de CO2-uitstoot van de scheepvaart ook de grootste is'.
2050 klimaatneutraal
"De scheepvaart zou net als andere sectoren van de economie in 2050 CO2-neutraal moeten zijn", zegt de woordvoerder verder tegen de krant. "Met het huidige tempo haalt de sector dat niet."