Kamer wil uitzondering voor busje van bakker en bloemist in zero-emissiezone
Om te voorkomen dat bakkers en bloemisten in steden vanaf 2025 door zero-emissiezones op kosten worden gejaagd, moeten zij tot minstens 2028 kunnen blijven doorrijden met hun huidige bestelbusje. Dat wil een meerderheid in de Tweede Kamer, blijkt tijdens de behandeling van de begroting van het ministerie van Economische Zaken.
Vanaf 2025 kunnen gemeenten zero-emissiezones instellen waar voertuigen uitstootvrij moeten zijn. Zoals een auto op elektriciteit of waterstof.
In die gebieden mogen vanaf dan geen vervuilende bestelbussen en vrachtwagens meer rijden. Zo willen gemeenten de CO2-uitstoot in de steden verminderen. Zeker 29 gemeenten hebben al bekendgemaakt dat te willen doen.
Geen milieuzone
Een zero-emissie-zone is niet hetzelfde als een milieuzone, die in sommige steden al gelden. In een milieuzone mogen bepaalde dieselvoertuigen niet in.
De VVD vreest tijdens de behandeling van de begroting met minister van Economische Zaken Micky Adriaansens dat kleine ondernemers niet meer naar hun zaak kunnen bereiken met hun huidige bestelbusje. "Een bakker of bloemist die twee jaar terug een nieuw busje heeft gekocht, zou volgend jaar niet meer het stadscentrum in mogen in sommige gemeentes", zegt VVD-Kamerlid Silvio Erkens.
Geen aanpassing
"Daarom moet er een gerichte ontheffing komen voor kleine ondernemers in de eerste jaren nadat er een zero-emissiezone wordt ingesteld, dus voor de bloemist met dat busje en de bakker." Het VVD-voorstel wordt gesteund door een Kamermeerderheid van PVV, CDA, BBB, SGP, ChristenUnie, Groep Van Haga en JA21.
De minister wijst erop dat in de wetgeving al veel overgangsregelingen, vrijstellingen en ontheffingen zijn waar kleine ondernemers gebruik van kunnen maken. Het kabinet ziet daarom geen reden voor verder aanpassing.