Docent Karim maakt lespakket over Israël en Palestijnen: 'Ik moest iets doen'
Sinds de aanval van Hamas op Israël en de daaropvolgende Israëlische bombardementen op de Gazastrook hoorde mbo-docent Karim Amghar om hem heen dat veel docenten worstelden met het thema. Na lang nadenken, schrijven, aanpassen en weer opnieuw schrijven, deelde hij afgelopen zondag zijn lespakket over de oorlog. "Het is al tienduizenden keren gedownload."
"Ik heb echt lopen malen uit onmacht. De beelden die je ziet zijn verschrikkelijk, welk slachtoffer dan ook", zegt Karim tegen RTL Nieuws.
"Ik wilde historisch perspectief meegeven. Ik denk dat dat belangrijk was om de verbinding aan te gaan en begrip voor elkaar op te brengen. We laten ons te veel uit elkaar drijven door de verschrikkelijke regering van Israël en de verschrikkelijke mensen van Hamas."
Veel emoties
"Ik zag dat kinderen met een rugzak vol emoties naar de klas kwamen, zich daardoor niet goed konden concentreren. Het onderwijs is dan juist een mooie plek om het hierover te hebben." In het lespakket probeert Karim dan ook zoveel mogelijk de verbinding op te zoeken. En leerlingen en docenten dat historische perspectief mee te geven. "Iets dat verder rijkt dan alleen de gebeurtenissen van 7 oktober."
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
"Ik hoop kinderen via deze lesbrief mee te kunnen geven dat het veel waardevoller is voor de wereld en voor elkaar om vrede met elkaar te hebben dan dat je je laat polariseren door nikszeggende oneliners. Laten we als docenten de nieuwe generatie helpen om samen tot oplossingen te komen."
Moeilijk was het wel voor Karim. "Heel moeilijk. Ik heb vaker lesbrieven gedeeld voor openbaar gebruik. Maar nog nooit deelde ik er eentje met hartkloppingen in mijn keel. Ik zat continu te denken, moet ik het wel doen of niet doen? Hoe gaan mensen reageren? Krijg ik bedreigingen?"
Verbinding
Uiteindelijk besloot Karim om het lespakket toch te delen na gesprekken met veel mensen om hem heen. "Ik heb me echt omringd met mensen die de verbinding opzoeken. Die je helpen om risico's te nemen ten behoeve van die verbinding, zij trokken me over de streep. Ik moest iets doen."
"Die hartkloppingen krijg ik nog steeds soms", zegt Karim lachend. "Dan zijn er mensen die me berichten en tegen me zeggen dat ze mijn lesbrief hebben gelezen. Maar dan zeggen ze gelukkig vaak dat ze er heel veel aan hebben gehad."
"Docenten zijn didactisch en pedagogisch zo goed uitgerust, zij zijn de juiste personen om dit gesprek aan te gaan", zegt Karim. "Het is nu heftiger dan ooit, ook omdat je alle beelden echt in je gezicht krijgt via sociale media. Dat maakt het behoorlijk pittig voor jongeren."
"Ik hoop dat leerkrachten het gesprek durven aan te gaan met hen, zonder die hartkloppingen te voelen", zegt Karim. "Ik heb echt zonder te overdrijven van honderden docenten gehoord dat ze het niet durfden, dus dat gaf voor mij de urgentie van dit lespakket wel aan."
Zelfs in België
Die urgentie kwam ook naar voren nadat Karim de lesbrief had gepubliceerd. "Ik kreeg zelfs berichten dat ie in België is gebruikt. De lesbrief is echt al tienduizenden keren gedownload", zegt Karim.
En al die downloads zorgden voor vele reacties. En niet altijd alleen maar leuke. "Er zitten voornamelijk positieve berichten tussen, maar ook negatieve. Normaal gesproken negeer ik die, maar nu reageer ik daar met liefde op. Ik probeer daar ook een verbindende toon aan te slaan, om elkaar op te zoeken. Dat is denk ik echt nodig in deze situatie."
De positieve reacties zijn er zeker ook. "Docenten die zeggen dat ze toen ze lesbrief zagen of doorgestuurd kregen, dat ze rustiger werden. Maar het mooiste compliment dat ik heb gekregen is dat docenten zeggen dat ze met deze lesbrief het gesprek aan durven te gaan. En dat zijn er echt niet normaal veel."
Vredelievende mensen
Naast alle docenten en leerlingen, hoopt Karim ook anderen nog te bereiken met een laatste boodschap. "De vredelievende mensen in Palestina en Israël hebben niks aan ons geruzie. Laten we daar nou eens mee ophouden en met elkaar in verbinding komen."