NS-baas Wouter Koolmees: spitsheffing in de trein is van de baan
De NS gaat de treinkaartjes in de spits niet duurder maken. De zogeheten spitsheffing is van de baan. Dat zegt NS-topman Wouter Koolmees van de Nederlandse Spoorwegen (NS) vandaag. "We hebben geconstateerd dat daar gewoon geen draagvlak voor is", zegt Koolmees.
De NS werkte de afgelopen tijd aan zogeheten tariefdifferentiatie, waarbij reizigers tijdens de spits meer betalen dan mensen die op minder drukke momenten reizen. De bedoeling was dat mensen daardoor vaker in de daluren zouden reizen en minder in de spits, om zo de drukte te spreiden.
Maar op deze maatregel, ook wel de spitsheffing genoemd, kwam veel kritiek. Een Kamermeerderheid voelde daar niets voor lieten ze aan de verantwoordelijk staatssecretaris weten.
Geen draagvlak
Koolmees zegt vandaag in een interview met Sven Kockelmann in het radioprogramma Sven op 1 dat de spoorwegen kijken naar een andere oplossing om treinreizen betaalbaarder te maken. De spitsheffing is van de baan.
Koolmees zegt dat de NS met het bedenken daarvan een verkeerde inschatting heeft gemaakt. "We hadden een systeem bedacht waarbij 80 procent van de kaartjes goedkoper zou worden in de daluren. Om dat te financieren hadden we de spitsheffing bedacht. Maar we hebben geconstateerd dat daarvoor geen draagvlak is."
Het blijft volgens hem wel belangrijk om reizigers beter te spreiden over de dag vanwege de drukte. Het aantal reizigers is echter nog wel lager dan voor de coronapandemie, meldt hij.
Klimaatticket
De oud-minister van Sociale Zaken (D66) vindt het klimaatticket een goed idee om treinreizen betaalbaarder te maken. Met zo'n ticket kunnen mensen buiten de spits onbeperkt reizen voor een lagere prijs. Het idee achter het klimaatticket is dat de trein een duurzamer en goedkoper alternatief wordt voor bijvoorbeeld een benzineauto.
GroenLinks-PvdA en D66 hebben het klimaatticket opgenomen in hun verkiezingsprogramma's. De NS wil dat de politiek ook kijkt naar hoe treinreizen betaalbaar kunnen blijven.