Klachten over verblindende fietslampen: 'Vooral fatbike te fel licht'
De lamp van je tegenligger die zo fel in je gezicht schijnt dat je niets meer ziet, het overkomt veel fietsers. De Fietsersbond ziet het aantal klachten over verblindende fietslampen de laatste tijd sterk toenemen, zegt voorlichter Kees Bakker. "Mensen denken dat als je de lamp lekker hoog zet, je ook meer ziet."
Een paar jaar geleden kreeg de Fietsersbond nog vooral klachten van fanatieke fietsers over verblindende fietslampen, maar tegenwoordig ontvangen ze berichten van een veel bredere groep. Zo schreef een vrouw aan de bond dat ze nauwelijks nog gaat wandelen vanwege de felle koplampen die in haar gezicht schijnen. "Als je daar gevoelig voor bent, kan dat heel vervelend zijn", zegt Bakker tegen RTL Nieuws.
Ongebundeld licht
Volgens de voorlichter heeft de luxere e-bike doorgaans een goede lamp. "Daarop zit een zogenoemde cut-off, een afkapping. De lamp heeft daardoor een duidelijke grens tussen het bovenste zwakkere licht om gezien te worden en een fellere onderste lichtbundel om de weg te zien."
Klinkt goed, maar volgens de fietsexpert stellen veel fietsers hun lamp niet goed af. "Ze hebben het idee dat als je hem lekker hoog zet je dan ook meer ziet, maar dan schijn je dus in de ogen van je tegenligger."
Bij de fatbike is er van het afstellen van licht überhaupt geen sprake, stelt Bakker. "Daarop zit een soort fantasielamp die recht naar voren schijnt. Dat geeft heel veel ongebundeld licht. Dat geldt ook voor mountainbikes en racefietsen, die hebben vaak een felle, ronde bundel licht. Handig als je in het bos de bomen wilt zien, maar voor tegenliggers is dat eigenlijk altijd verblindend."
Keurmerk
Voor wie zijn lamp goed wil afstellen, heeft Bakker een aantal tips. "Fiets eens richting een muurtje en kijk of het licht lager schijnt dan je koplamp, dan weet je dat je goed zit. Je kunt het ook beoordelen als je over de weg fietst: zie je geen lichtvlek op het wegdek, dan staat de lamp te hoog." Zeker weten dat je een goede lamp hebt? Dan adviseert Bakker een cut-off lamp met het Duitse StVZO-keurmerk. "In Duitsland mag je de weg niet op zonder een lamp met dit keurmerk."
Zulke specifieke wetgeving over de sterkte van de lichtbron hebben we in ons land niet, vertelt Willemijn Pomper, woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland (VVN). "Over het algemeen geldt dat (fiets)verlichting andere weggebruikers niet mag verblinden, maar dit is in Nederland niet nader gespecificeerd. Daarom hanteren wij de Duitse norm die uitgaat van twee lux op tien meter." Lux staat voor de hoeveelheid licht per vierkante meter.
Bakker twijfelt of een fietslamp met een keurmerk in Nederland een oplossing kan zijn. "Als je kijkt naar de hoeveelheid klachten die we binnenkrijgen zou wetgeving wenselijk zijn, maar het is wel een zwaar middel om iedere fietser te verplichten om zo'n lamp te kopen. Zeker omdat je daar een grotere accu voor nodig hebt, iets wat een Swapfiets bijvoorbeeld al niet heeft."
Voor e-bikes zou zo'n keurmerk wel een idee kunnen zijn, denkt hij. "Deze fietsen hebben al een grote accu dus dat probleem is dan al opgelost."
Knijp een oogje dicht
De Fietsersbond hoopt dat fietsers hun lampen deze winter goed afstellen en een goede lamp kiezen. Dat geldt ook voor de losse fietslampjes die veel in de stad gebruikt worden. "Sommige van die lampjes geven een mooi diffuus licht, maar er zijn ook losse lampjes op de markt die recht naar voren schijnen en dus verblindend kunnen zijn."
Wie onverhoopt in de felle koplamp van een tegenligger kijkt, kan volgens Bakker het beste een oog dichtknijpen of wegkijken. "En wie er echt heel veel last van heeft zou een nachtbril kunnen proberen. Wie weet helpt het."