Langzamer, maar veiliger: Amsterdam zet groots in op 30 km/u
Amsterdam wil het verkeer veiliger maken door de maximumsnelheid vanaf 8 december in de meeste straten te verlagen naar 30 kilometer per uur. Het is voor het eerst dat een stad op zo'n grote schaal in een keer de maximale snelheid aanpast. Andere steden, zoals Rotterdam en Utrecht, voeren de aanpassing geleidelijker in.
De woordvoerder van de Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) zegt dat gemiddeld meer dan drie ongelukken per dag plaatsvinden op de drukke wegen en fietspaden van Amsterdam en Weesp. "De stad wil de verkeersveiligheid vergroten door de maximumsnelheid aan te passen. Het doel is niet alleen om het aantal ongelukken te verminderen, maar ook om de overlevingskansen te vergroten na een aanrijding."
Grotere overlevingskans bij ongeluk
Onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) uit 2019 wijst uit dat bij een snelheid van 30 kilometer per uur (km/u) de overlevingskans van een voetganger bij een botsing met een auto stijgt tot 95 procent, wat 10 procent hoger is dan bij 50 km/u. Daarnaast wordt verwacht dat het aantal ongelukken met 20 tot 30 procent zal afnemen als alle weggebruikers langzamer rijden.
In de kaart hieronder kun je zien hoe hard je in Amsterdam mocht rijden, en hoe hard je daar vanaf morgen mag rijden.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Bestuurders hebben dan meer tijd om te reageren op onverwachte situaties, de remweg is korter en het blikveld breder, waardoor de veiligheid op de weg aanzienlijk wordt verbeterd. Ook zorgt de aanpassing voor minder lawaai, wat leidt tot een veiligere en rustigere omgeving voor iedereen.
Infrastructuur aanpassen
Amsterdam heeft stap voor stap de infrastructuur aangepast. Zo komen er 30 km/u-borden en worden wegmarkeringen aangepast. Daarbij zijn drempels vermeden voor de nooddiensten. Ook zijn er zoveel mogelijk wegmarkeringen weggehaald om verwarring te voorkomen, en er zijn overrijdbare middenstroken toegevoegd op brede rijbanen om die smaller te doen lijken. Hierdoor gaan weggebruikers langzamer rijden, is de gedachte.
Het nieuwe beleid geldt voor alle voertuigen op de rijbaan. Ook (elektrische) fietsers op fietspaden moeten zich aan de snelheid houden.
De vier grote steden - Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht - kwamen eind 2021 met het idee om de maximumsnelheid in de steden te verlagen.
Rotterdam en Utrecht
In Rotterdam wordt de invoering van een maximumsnelheid van 30 km/u binnen de bebouwde kom geleidelijk aan een feit. Wethouder Judith Bokhove (Mobiliteit) benadrukt dat dit de nieuwe norm zal worden. Het stadsbestuur onderzoekt nog hoe dit in de hele stad volledig wordt ingevoerd, maar het is al begonnen op kleinere schaal.
In de afgelopen twee jaar is de snelheid al in 18 straten verlaagd van 50 naar 30 km/u. Deze straten zullen ook een herinrichting ondergaan, waarbij samen met omwonenden wordt gekeken naar meer ruimte voor langzaam verkeer en extra verkeersremmende maatregelen.
Ook in Utrecht wordt de snelheidsverlaging naar 30 km/u geleidelijk aan geïntroduceerd. Dit gebeurt als onderdeel van de campagne '030 gaat voor 30 kilometer per uur'. Op dit moment geldt deze snelheid al voor ongeveer 70 procent van de straten in de stad.
Onlangs is de snelheidsverlaging ingegaan op belangrijke wegen zoals de Catharijnesingel, Burgemeester Reigerstraat, Kasaidreef en Orinocodreef. De komende jaren zullen meer straten, waaronder de Amsterdamsestraatweg, Donaudreef, Jutfaseweg en Maliebaan, volgen.
Veilig Verkeer Nederland laat in een reactie weten 'heel blij te zijn met het statement dat Amsterdam afgeeft'. "Wij hopen dat veel gemeenten dit voorbeeld volgen." Taxibedrijven zijn daarentegen minder enthousiast over de aanpassing. Zij maken zich zorgen om de reistijd en de kosten.
Zo heeft taxichauffeur Wim van Dam uit Amsterdam gemengde gevoelens over de verandering. "In sommige gebieden is het logisch, zoals drukke wijken. Maar de verandering in snelheid heeft invloed op de prijs van ritten, vooral op wegen als de Kattenburgergracht. Ik begrijp het vanuit veiligheidsoverwegingen, maar ik vraag me af of het niet beter was om eerst te testen."
Handhaving
De handhaving van de nieuwe maximumsnelheid van 30 km/u in Amsterdam vormt een uitdaging voor de gemeente, aangezien het geen kwestie is van alleen het omwisselen van verkeersborden. Volgens Wendy Weijermars van de SWOV vereist een succesvolle handhaving ook de al eerder genoemde herinrichting van wegen. "Het gaat niet alleen om het aanpassen van de snelheid."