Juridische kwestie

'Grote steden willen maximaal 30 km/u binnen bebouwde kom'

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANP'Grote steden willen maximaal 30 km/u binnen bebouwde kom'
RTL

Als het aan Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht ligt, mag er in de steden straks overal nog maximaal 30 kilometer per uur gereden worden. Nu geldt die maximumsnelheid op zo'n beetje de helft van de wegen in die steden, maar juridisch is het lastig om overal maximaal 30 kilometer per uur te laten gelden.

Dat schrijven de steden vandaag in een brief aan de Tweede Kamer, waar het AD over schrijft.

"In het verleden hebben we de auto te veel ruimte gegeven in steden, nu staat leefbaarheid voorop. Willen we voetgangers en fietsers beter beschermen dan moeten we actie ondernemen", zegt de Amsterdamse wethouder van Verkeer en Vervoer erover tegen de krant.

Verplichte verkeersdrempels

De vier steden willen dat ook op grotere wegen in de bebouwde kom maximaal 30 kilometer per uur kan worden gereden. Nu ligt dat juridisch lastig, omdat 'snelheidsremmende maatregelen' zoals verkeersdrempels op die wegen verplicht zijn. Op grote wegen is dat onhaalbaar, stellen de gemeenten in de brief.

Kopzorgen over groeiend aantal bezorgers: 'We krijgen klachten over verkeersveiligheid'
Lees ook

Kopzorgen over groeiend aantal bezorgers: 'We krijgen klachten over verkeersveiligheid'

Hulpdiensten als ambulance en brandweer kunnen namelijk niet snel genoeg ter plaatse zijn als alle wegen vol liggen met verkeersdrempels, legt de Amsterdamse wethouder aan de krant uit.  

Juridisch aansprakelijk

Als steden geen verkeersdrempels aanleggen maar wel maximaal 30 kilometer per uur laten gelden, zijn zij juridisch aansprakelijk bij eventuele ongevallen.

Morgen debatteert de Kamer over de verkeersveiligheid. In andere Nederlandse gemeenten zoals Gouda, Groningen en Leiden werd de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in het afgelopen jaar al ingevoerd in fors meer straten.  

Lees meer over
VerkeersveiligheidVerkeerMaximumsnelheidAmsterdamRotterdamDen HaagUtrecht