Slim kerstboodschappen doen kan je tientallen euro's schelen: 'Snij je kaas zelf in de vorm van een kerstboom'
Voor supermarkten komt het er nú op aan: in deze decembermaand zetten ze alles op alles om jou zo veel mogelijk te laten kopen. Met welke trucjes ze je verleiden? En waar je de komende dagen dus extra op moet letten? Retaildeskundige Cor Molenaar en diëtist Leroy van de Ree geven tips: "Drie keer zo veel betalen voor hetzelfde product: ik doe er niet aan mee."
Een kerststol, kerstkransjes, kerstkoekjes en kerstijs: de winkels liggen er op dit moment vol mee. Omhuld in luxe verpakkingen, getoond in sierlijke schappen, zodat je er echt niet omheen kunt.
Des te belangrijker dat je de supermarktkneepjes van het vak leert kennen, stelt Leroy van de Ree. Hij is diëtist, maar daarnaast vooral bekend van het Instagramkanaal Voedingsweetjes waar hij supermarkttips uitdeelt.
Zeker tijdens de feestdagen moet je opletten, zegt hij. "Want ons eten halen we met kerst voornamelijk bij de supermarkt. Dat weten ze, dus doen ze er alles aan om je te lokken."
1. Ga voorbereid op pad
De eerste tip die Leroy dan ook geeft, is om voorbereid op pad te gaan. "Je moet jezelf wapenen door thuis een lijstje te maken én je daaraan te houden. Anders ga je voor de bijl en word je meegesleurd in het spel van de supermarkt."
Dat beaamt retaildeskundige Cor Molenaar: "Ja, maak een briefje. Je moet je impulsaankopen namelijk reduceren als je minder te besteden hebt, en met een boodschappenlijstje laat je je leiden door je ratio en je portemonnee."
Zoek ook van te voren uit naar welke supermarkt je gaat, zegt Cor. "Je kan bijvoorbeeld voor je basisproducten zoals kaas en melk naar de goedkope aanbieders gaan, en dan alleen nog voor een luxer product naar een duurdere supermarkt. Woon je aan de grens met Duitsland? Ga daar dan bijvoorbeeld heen voor je wijn, stukken goedkoper daar."
2. Niet alles hoeft in een kerstvorm
Natuurlijk snappen Cor en Leroy ook wel dat je met kerst net wat specialere producten op tafel wil serveren. "Zeker in een tijd waar negativisme de boventoon voert, wil je tijdens de feestdagen even alles vergeten en je goed voelen. Je omgeving of jezelf verwennen", zegt Cor.
Maar daarvoor hoef je niet altijd iets te kopen in een speciale verpakking, zegt Leroy. Hij geeft een voorbeeld: "In verschillende supermarkten kun je boter in de vorm van een kerstmannetje kopen. Leuk voor op tafel. Maar het is precies dezelfde boter als in een normale verpakking, alleen dan veel duurder."
Zo kost een boterkerstman bij de Albert Heijn bijna 25 euro per kilo, en precies dezelfde roomboter zonder vorm 8,60 euro per kilo. "Je kunt dus ook voor normale boter gaan en op een leuk schaaltje serveren."
Datzelfde ziet Leroy bij de hagelslag: "Pure hagelslag met een paar kerstchocolaatjes erin verstopt is bijna 8 euro per kilo. Voor pure hagelslag zonder figuurtje betaal je in dezelfde supermarkt 4,48 euro per kilo. Dat vind ik wel echt onzin."
3. Luxe, of toch huismerk?
Leroy ziet tijdens zijn rondjes door de supermarkt ook vaak dat een product opeens in een bijzonder jasje wordt gestoken. Zo heeft Lidl de lijn 'Deluxe', Aldi noemt het 'Gourmet' en Albert Heijn 'Excellent'. Maar draai het product altijd even om, tipt hij. "Dan zie je de ingrediënten van het product. Soms is het precies hetzelfde als het huismerk, maar stukken duurder."
Of soms is er wat aan toegevoegd: "Zoals bij de AH Excellent Mini biefstuk. Daar zie je bij de ingrediënten dat het om 88 procent rundvlees gaat en 8,3 procent water, samen met olie en kruiden. Je betaalt dus veel geld voor veel water. Als je dan naar biefstuk kijkt zonder het woord excellent, krijg je 100 procent rundvlees voor minder geld."
Toch wil Leroy benadrukken dat supermarkten je echt niet met alle producten neppen. "Zo zwart wit is het niet."
Zo heb je bij de Albert Heijn ook bietstuk, dat is een vegetarische biefstuk van biet. Op de ingrediëntenlijst staan alleen biologische biet en zout, toch betaal je er 5 euro voor per 200 gram, zie je in onderstaand bericht op X.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Leroy: "Dat is 8 keer meer dan wanneer je zelf een biet met zout koopt. Maar hierbij betaal je voor de bijzondere bereiding van het product: het is al deels gedroogd. Dit kun je niet makkelijk thuis doen, en daarom betaal je voor dit 'unieke' product de hoofdprijs."
4. Sla nu, of pas op het allerlaatste moment in
Leroy en Cor pleiten er ook voor om te letten op de timing van je supermarktbezoek. Leroy tipt om nu al in te slaan: "Bekijk de aanbiedingen van deze week en haal de houdbare producten alvast in huis. Koop bijvoorbeeld alvast kruiden. Of afbakbroodjes, die zijn enorm populair tijdens de feestdagen, en de goedkopere varianten liggen nu nog in de schappen."
Cor wil een andere tactiek toelichten: juist op het allerlaatste moment inslaan. "Supermarkten kopen enorm veel kerstproducten in, maar die moeten ze ook echt in december verkopen. In januari wil niemand meer een kerstkransje. Hoe dichterbij kerst, hoe nerveuzer supermarkten dan ook worden. Zo komt het heel vaak voor dat supermarkten op kerstavond luxe producten voor een heel klein prijsje verkopen. Ze moeten er dan echt vanaf. Het is natuurlijk een gokje, maar wel heel mooi meegenomen als het lukt."
5. Doe zelf net dat beetje extra
Eigenlijk de makkelijkste tip die Leroy kan geven: maak zelf een kerstproduct van een normaal product door zelf net wat meer je best te doen. Met de kerstkaas bijvoorbeeld: "Kaas (jong belegen, 48+) in de vorm van een kerstboom is 16,60 euro per kilo. Koop je zelf plakken en snij je er zelf een kerstboom in, kost het je 11,38 euro per kilo."
Datzelfde geldt voor gevulde eieren (4 euro voor 8 halve eitjes) of gemarineerde garnalen (30 euro per kilo). "Die kun je ook bevroren kopen voor 21 euro per kilo. Die kruiden zijn vaak niet zo heel spannend, het is dus een stuk goedkoper én leuker om het zelf te doen."
Heb je nou helemaal geen zin om op al die ingrediëntenlijsten te kijken, folders te vergelijken en zelf figuurtjes in je kaas te snijden? "Koop dan vooral lekker veel bij de supermarkt", zegt Cor. "Want de supermarkten nemen deze maand een enorm risico met dure reclamespotjes en enorm veel producten die ze in hebben geslagen. Het is voor hen gewoon ontzettend belangrijk om deze kerstomzet te halen."
Een compilatie van die reclamespotjes, zie je in onderstaande video: