Fors meer treinreizen vertraagd dit jaar, NS belooft beterschap in 2024
Een op de tien treinreizen van de NS was dit jaar vertraagd. Dat hebben de Nederlandse Spoorwegen (NS) en ProRail bekendgemaakt. Het is fors meer dan in eerdere jaren, ook in vergelijking met de jaren voor de coronacrisis. Op het traject van de hogesnelheidslijn liep zelfs een op de vier treinreizen vertraging op.
Met name in oktober en november ging het vaak mis, zeggen NS-topman Wouter Koolmees en ProRail-topman John Voppen. Dat had meerdere redenen: zo waren er werkzaamheden aan het spoor bij Rotterdam Centraal en de Schipholtunnel, ook waren er snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn.
Ook waren er minder treinen beschikbaar door een tekort aan technici en monteurs.
'We zijn bezig om het te verbeteren'
Volgend jaar zal de punctualiteit verbeteren, volgens de NS en ProRail. Die overtuiging hebben ze omdat onder andere de snelheidsbeperkingen verholpen worden en er meer treinen gaan rijden. "We zijn bezig om het te verbeteren en leren hoe het niet moet", vat Koolmees het samen.
In september ging het bij Schiedam nog flink mis:
Hoewel de stiptheid volgens de spoorbedrijven toe zal nemen, blijven er ook problemen, denkt hij. "We hebben veel werkzaamheden voor de boeg en daar gaat de reiziger overlast van ondervinden."
'Turbulent jaar'
De spoorbedrijven willen zoveel mogelijk treinen laten rijden, maar daardoor is de kans op vertraging groter. Door met minder treinen te rijden zouden de vertragingen afnemen. "Maar met minder treinen laat je mensen staan", aldus Voppen.
Verder kijkt Koolmees naar eigen zeggen terug op een 'heel turbulent jaar'. Daarbij verwijst hij naar een aantal grote incidenten op het spoor, waaronder de aanrijding van een NS-machinist bij Maarn in maart en het treinongeval bij Voorschoten in april.
Aan de andere kant was er de introductie van de nieuwe Intercity Direct-trein en groeide het aantal reizigers, al blijft dat achter bij de reizigersaantallen voor corona.