'Veel klachten over vertraging en uitval bij nieuwe busbedrijven'
Reizigers die vorige maand te maken kregen met een nieuwe busvervoerder, klagen 'steen en been' over vertragingen en uitval. Dat zegt reizigersorganisatie Rover, die vindt dat gedupeerde reizigers moeten worden gecompenseerd.
De problemen vinden vooral plaats in delen van het land waar met ingang met de nieuwe dienstregeling ook de vervoerder is veranderd. Zo nam in de Zaanstreek het Israëlische busbedrijf Egged Bus Systems (EBS) het vervoer van Connexxion over. De prestaties daarvan zijn zo slecht dat Vervoerregio Amsterdam het bedrijf volgens Rover een boete gaat opleggen.
Personeelstekorten
EBS vervangt in Flevoland ook Arriva. En in Twente nam Arriva het busvervoer en de spoorlijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal over van Keolis.
Volgens Rover hebben wisselingen van vervoerders in het verleden vaker tot klachten geleid. Door personeelstekorten die in bijna het hele land zorgen voor uitval van bussen, lijken de problemen nu te worden versterkt. "Het is vreemd dat vervoersbedrijven het trucje van een concessiewisseling nog steeds niet onder de knie hebben", zegt Rover-directeur Freek Bos.
Meedoen aan het RTL Nieuwspanel?
Van kabinet tot koningshuis, van geld tot gezondheid: in het RTL Nieuwspanel kun jij meepraten over welke kant Nederland op moet. Laat je stem horen! Aanmelden kan hier.