Huidproblemen tieners door skincare: experts bezorgd over trend op TikTok
Deskundigen zien steeds vaker tieners met huidproblemen in hun praktijkruimte omdat ze te veel skincare gebruiken. Het verzorgen van de huid is een trend die begon op TikTok en vanuit de VS naar Nederland overwaaide. Maar experts waarschuwen voor de gevaren van overmatig smeren met serums, toners, oogcrèmes of dag- en nachtcrèmes. "Het kan de huid beschadigen."
Video's waarin jonge Amerikaanse influencers dure producten verkopen krijgen honderdduizenden views, zoals deze tutorial van de 7-jarige Amerikaanse TikTokker Haven of die van de 10-jarige North West, de dochter van Kim Kardashian en Kanye West.
Zo promoten jonge kinderen skincare op TikTok:
De trend is ook naar Nederland overgeslagen, zeggen drie dermatologen tegen RTL Nieuws. Ze zeggen geregeld tieners met huidproblemen in hun spreekkamer te zien door het gebruik van te veel skincare, en wijten dit aan de toegenomen populariteit ervan op sociale media. "Een paar jaar geleden was dit nog niet aan de hand", zegt dermatoloog Marjolein Leenarts, werkzaam in het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk. "Mijn dochters van 11 en 14, hun klasgenoten en vriendinnen doen dit allemaal."
Ook Petra Dikrama, dermatoloog bij het Erasmus MC en Dikrama Clinics, merkt dat. "Ik zie en hoor superveel tieners die skincare gebruiken. Mijn eigen kinderen van 11 en 13 doen het, ik zie het bij mijn nichtjes, vriendinnen van mijn dochters, op straat en in winkels."
Tjinta Brinkhuizen, dermatoloog in het Catharinaziekenhuis Eindhoven en Maastricht Universitair Medisch Centrum en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Cosmetische Dermatologie, ziet regelmatig tieners met huidproblemen door de veelheid aan producten die ze gebruiken.
Gevolgen te veel skincare
De dermatologen waarschuwen voor de gevolgen van het gebruik van te veel skincare. "Kinderen en tieners hebben absoluut geen huidverzorging van acht, negen, tien stappen nodig. Naast dat het onnodig veel geld kost, kan het ook nog de huid beschadigen", zegt Leenarts in een video op TikTok.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Ze reageert op de Amerikaanse dermatoloog Brooke Jeffy, die geschrokken is na het zien van een skincareroutine van een 11-jarig meisje. "Waarom heeft dit meisje van 11 jaar make-up nodig én een routine die moeilijker is dan die van mij?"
Beschermfunctie huid afbreken
Dermatoloog Dikrama spreekt ook namens de Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie. "Skincareroutines onder tieners is geen goede trend", zegt ze. "Je hoeft helemaal niet zoveel met een kinderhuid. Je zou misschien iets aan hydratatie of zonbescherming kunnen doen, maar je hebt geen skincareroutine nodig. 'Baat het niet, dan schaadt het niet' gaat hier niet op. Het hangt ervan af wat je opsmeert."
Volgens Dikrama kunnen in bepaalde producten stoffen zitten met een te hoge concentratie, zoals vitamine A, ook wel retinol genoemd. "Daar heb je maximale doseringen van per dag. Voor kinderen van 1-3 jaar is dat 800 microgram, voor volwassenen 3000 microgram. Maar als je te veel gebruikt, kun je deze maximale doseringen overschrijden, zeker bij kinderen."
"Het gevolg kan zijn dat je makkelijker infecties krijgt, een geïrriteerde huid of zelfs huidziekten zoals acne of eczeem."
'Tieners hebben bizar weinig nodig'
"In principe hebben tieners bizar weinig nodig voor hun huid", zegt Brinkhuizen. "Het feit dat zij van die uitgebreide filmpjes opnemen en dure producten gebruiken is waanzin. Als deze groep hun gezicht reinigt met een milde reiniger en hydrateert met bijvoorbeeld basismerken van de apotheek is dat voldoende. En als ze dan iets extra's willen smeren, is zonnebrandcrème het allerbelangrijkste."
Haar advies aan tieners is om even te stoppen met alles. "Als ze dat doen, zie je al dat het beter wordt. Als je huid gewoon goed is, hoef je eigenlijk niet voor je 20ste aan de retinol."
Ook Leenarts zegt dat de agressieve ingrediënten, harde scrubdeeltjes en geur- en kleurstoffen meer kwaad dan goed doen op de huid van tieners. Ze ziet in haar spreekkamer regelmatig tieners met een droge of geïrriteerde huid. "Ze hebben deze ingrediënten absoluut nog niet nodig. De huid van kinderen is een stuk gevoeliger dan die van volwassenen. Je kiest dan liever voor producten zonder te veel toevoegingen."
TikTok en schoonheidsindustrie
De populariteit van skincare lijkt te zijn aangewakkerd door TikTok. Maar, er ligt ook een verantwoordelijkheid bij de schoonheidsindustrie, schrijft persbureau Bloomberg, 'die producten ontwerpt om de groeiende obsessie voor schoonheid onder jonge meisjes een boost te geven'. Als voorbeeld wordt de Japanse cosmeticagigant Shisheido genoemd die Drunk Elephant heeft overgenomen. "Een merk dat tieners bereikt met kleurrijke verpakkingen en online marketingcampagnes", aldus Bloomberg.
"De producten van Drunk Elephant zijn niet voor tieners", zegt Brinkhuizen. "De verpakking is heel mooi, dus commercieel doen ze het goed, maar er zitten veel te sterke ingrediënten in voor de jonge tienerhuid. Hun huid wordt er alleen maar slechter en geïrriteerder van. Zelfs als je die producten op een oudere huid te veel of verkeerd gebruikt, kun je loszittende vellen in je gezicht krijgen."
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Dermatoloog Dikrama noemt ook de hoge prijs van de producten van het merk. Zo betaal je voor een nachtserum 90 euro. "Het is in alle opzichten te duur. Je koopt een te duur product, hebt het niet nodig en gebruikt ingrediënten die mogelijk schadelijk zijn. Dat vind ik wel een ding, ook voor de ouders."
Het merk Drunk Elephant is om een reactie gevraagd, maar heeft niet gereageerd.