Peperdure dagcrème voor paar euro: 'dupes' zijn trend op TikTok
Wil jij een peperdure dagcrème hebben, maar daar slechts een paar euro voor neerleggen? Dat kan zomaar werkelijkheid worden. Althans, als we de TikTok-trend rondom dupes moeten geloven. Deze goedkope (namaak)producten van dure merken beloven je ongeveer dezelfde kwaliteit als merken die een paar honderd euro duurder zijn. Feit of fabel?
Speciaal voor Moederdag speelde Lidl met haar cosmeticalijn gretig op de hype in. De beautylijn Cien Cellular, die vergeleken wordt met het paar honderd euro duurdere merk La Prairie, wordt sinds afgelopen week met korting verkocht.
De dagcrème, nachtcrème, oogmousse en serum zouden een dupe zijn van La Prairie. Volgens een woordvoerder van Lidl zitten er 'vergelijkbare ingrediënten in als onder andere de duurste dagcrème ter wereld'.
De speciale moederdaggeschenkverpakking (dag- en nachtcrème) kostte 6 euro. De dagcrème van La Praire, waarmee de crèmes van Lidl worden vergeleken, kost 470 euro.
Op TikTok geloven ze er heilig in, zoals te zien is op onderstaande video:
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Ook dupes van andere merken zijn populair op sociale media. Zo is beauty influencer Vera Camilla groot fan van een lipstick van L'Oréal Paris, een dupe van de Pillow Talk-lipstick van Charlotte Tilbury. Of denk aan de setting spray (waardoor je make-up langer blijft zitten) van het merk e.l.f. die een dupe zou zijn van Charlotte Tilbury. En dan hebben we nog de lipstick van de Hema die wordt vergeleken met een lipgloss van Dior.
Klopt de hype?
Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn, maar klopt de hype? Volgens Catharina Meijer, die als cosmetisch arts werkt bij haar kliniek S-K-I-N in Groningen en ook haar eigen huidverzorgingslijn C-ME skincare heeft ontwikkeld, zijn goede ingrediënten per definitie duur. "Als je ingrediënten wil hebben die je huid verbeteren en jong houden, betaal je daarvoor. Goede skincareproducten maken je huid steviger, laten pigmentvlekken en pukkeltjes verdwijnen en gaan huidveroudering tegen", zegt ze.
Toch betekent dat niet dat duurdere merken, zoals La Prairie, Dior en Charlotte Tilbury, ook altijd gebruikmaken van die ingrediënten. Integendeel: "De meeste cosmeticaproducten zijn erop gericht om je huid zacht te houden, maar maken je huid ook steeds luier. Dat is precies wat de gemiddelde man en vrouw wil; dat hun huid zacht blijft. Maar juist als je ouder wordt, moet je die huid aan het werk zetten."
Puur voor het merk
Volgens Meijer, die twintig jaar ervaring heeft, zijn sommige dure merken helemaal niet zo goed. "Je betaalt puur voor het merk", zegt ze. Dan zou je dus zeggen: koop je crèmes en make-up bij de Lidl of Hema. Toch is dat ook niet het geval. "Wil je zichtbare huidverbetering dan kan dat niet met Lidl, maar ook niet met La Prairie."
Wil je meer weten over de zin en onzin van huidverzorging, bekijk dan onderstaande video:
De cosmetisch arts zegt dat de prijs van een beautyproduct bestaat uit de inkoop van actieve ingrediënten en verpakkingen. "Als ik kijk naar mijn actiefste ingrediënten in mijn duurste flacons komen ze vaak niet boven de 200 euro uit." Daarnaast blijven de ingrediënten alleen actief als ze in goede verpakkingen zitten. "Die moeten luchtdicht en lichtdicht zijn."
Voor mensen met klein budget
Beauty influencer Vera Camilla plaatst op haar TikTokpagina talloze video's over make-up. Ze is fan van dupes – een afgeleide van duplicaten. "Het biedt een uitkomst voor de mensen met een kleine portemonnee die ook populaire producten willen proberen."
Toch is ze ook kritisch, want heel vaak is een dupe niet echt een dupe. "Soms komt het in de buurt, maar is het niet exact wat je wilt. Dat is ook logisch, want het is vaak ingewikkeld om zo'n product te maken. Maar ik blijf dan vaak producten proberen, totdat ik precies de goede vind."
Zoals bijvoorbeeld bij de eerder genoemde lipstick van L'Oréal Paris:
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Door Beautylab, een van de populairste beautyblogs in Nederland, wordt bijvoorbeeld gezegd dat de dagcrème van Lidl geen dupe is van de dagcrème van La Prairie die 470 euro kost, maar van de crème die 220 euro kost.
Vera Camilla vindt het maar wat leuk om op zoek te gaan naar producten die lijken op dure producten, maar de helft minder kosten. En voor de mensen met een klein budget, zegt ze, 'was een dupe als cadeau voor Moederdag een superleuk en goed alternatief'.
Maar ze wil daarin ook niet de dure producten tekortdoen. "Er moeten altijd bepaalde producten worden gemaakt, voordat er een dupe kan komen. Die kan dus niet ontstaan zonder dat dure merken iets durven te proberen."
Hype van dupes
Cosmetisch arts Meijer vindt dat er maar weinig huidverzorgingsproducten op de markt zijn die écht goed zijn. Het is de reden dat ze haar eigen lijn heeft opgezet, zodat ze invloed kon hebben op de ingrediënten. Fruitzuren, salicylzuur, vitamine c, retinol en antioxidanten zijn daar voorbeelden van. In het geval van vitamine c is de verpakking ook heel belangrijk. "In de meeste crèmes blijft dat ingrediënt niet lang goed."
Ze begrijpt de hype rondom dupes, maar vindt het ook jammer. Want, zegt ze: "Als je geld uitgeeft aan je huid, wil je dat die beter wordt. Alles wat niet goed is, heeft dan geen zin."
Of je nu een crème koopt van de Lidl of van La Prairie, volgens Meijer zijn ze allebei niet goed. Haar advies luidt dan ook vooral: "Probeer het zelf. Zie je na een aantal weken verandering, zoals dat je huid egaler van kleur is geworden of je poriën fijner zijn geworden of je huid minder kwetsbaar is geworden voor pukkeltjes en onzuiverheden, dan weet je het antwoord. Maar als dat niet zo is, waarom gebruik je het dan?"