Antoine krijgt energierekening van 84.000 euro: 'Ik schrok me rot'
84.544,43 euro. Antoine Keijzer (52) uit Den Haag moest even met zijn ogen knipperen toen hij dat bedrag op zijn maandoverzicht van Eneco zag staan. Er zou in het door hem verhuurde appartement van 83 vierkante meter in een maand duizenden euro's aan stroom zijn verbruikt. "Ik schrok me rot. Dit is onmogelijk."
Antoine verhuurt huizen en appartementen in Den Haag. De torenhoge rekening kwam van een appartement waarin 'een heel lief koppel' woont. Het stel huurt inclusief energie, sinds vorig jaar juni hangt er een slimme meter in de woning.
'Moest een fout zijn'
Volgens Eneco is er afgelopen maand 268.557 kWh in het appartement verbruikt, terwijl het verbruik normaal gesproken rond de 152 kWh ligt. "Zo'n hoog verbruik is technisch gezien onmogelijk", legt Antoine uit, die aan het rekenen was geslagen. "Want dat zou neerkomen op ongeveer 361.000 Watt gemiddeld per uur. Maar het systeem is gezekerd, waardoor zo'n hoog verbruik niet kan." Bovendien was het stel in december maar twee weken thuis.
Ja, de energieprijs is momenteel hoog, maar zó hoog? Dit kon niet anders dan een fout zijn. Dus klom Antoine in de telefoon. "Ik heb Eneco meerdere keren gesproken", vertelt de huisbaas. "Eerst hoorde ik dat ze het zouden onderzoeken, daarna was het twee weken stil."
Antoine belde nog eens. De foto's die hij bij zijn eerste belletje van de meter en meterstand had gestuurd, waren onvindbaar volgens het bedrijf. "Ook zou ik nog toestemming moeten verlenen om de meter uit te lezen. Dat is belachelijk, want zij sturen mij maandelijks een overzicht van mijn verbruik op. Daarom is die toestemming niet nodig."
Van het kastje naar de muur
De Hagenaar kreeg ook te horen dat hij netbeheerder Stedin moest bellen, want die is verantwoordelijk voor de meter. "Een medewerker vertelde me dat er waarschijnlijk een boiler in het huis vaak aanstaat, en dat ik de meter kon laten ijken voor 650 euro. Nou, ik heb gisteren het hele appartement op zijn kop gezet en overal verbruiksmeters opgezet. Alles werkt naar behoren."
Antoine ging van het kastje naar de muur en weer terug naar het kastje. Maar het bedrag van 84.000 euro schittert nog steeds op het maandoverzicht. "Ik dacht echt: wat is dit nou weer. Nu moet ik met bewijs gaan komen, terwijl het overduidelijk is dat de fout niet bij mij ligt. Hoe moet ik dit mijn huurders gaan uitleggen?"
"We zijn ten einde raad. Hoe in hemelsnaam durven ze zo'n rekening te sturen, is er niemand die daar nadenkt? Ze sturen je weg en laten je zitten met een oliedomme 'slimme' meter. Ik had duizendmaal excuus en een bos bloemen van ze verwacht als trouwe klant."
Als RTL Nieuws belt naar Eneco, gaat er een balletje rollen. Een woordvoerder zegt dat 'er even tijd nodig was om het uit te zoeken'. "We snappen heel goed dat de klant hiervan schrikt. Het is geen nota, maar een maandoverzicht. Die overzichten worden automatisch opgemaakt."
Volgens de woordvoerder klopt het bedrag inderdaad niet. "Dit gebruik is uitzonderlijk hoog, het is heel gek. De meter geeft het gebruik aan van bijna een heel appartementencomplex. We hebben contact opgenomen met Stedin, en de meter wordt omgewisseld."
Vaker extreem hoge energierekeningen
Het verhaal van Antoine staat niet op zichzelf. Het gaat wel vaker mis. Zo besteedde televisieprogramma Radar in november aandacht aan de zaak van een student uit Dordrecht met een eindafrekening van Eneco van ruim 68.000 euro. En ook de 80-jarige Nel uit Spijkenisse zou ineens voor 500.000 euro aan stroom hebben verbruikt volgens energieleverancier Essent, schreef RTV Rijnmond.
Hoe de bizarre bedragen op de eindafrekening terechtkomen, blijft onduidelijk. "Het komt heel weinig voor", zegt de woordvoerder van Eneco. "In principe werken de slimme meters naar behoren. Het komt af en toe voor dat er een foutje in de apparaten zit."