Wel soms gratis stroom

Budget Energie gaat klanten laten betalen voor teruggeleverde stroom

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP / Nationale Beeldbank / Ruud MorijnBudget Energie gaat klanten laten betalen voor teruggeleverde stroom
RTL

Budget Energie, naar eigen zeggen één van de vier grootste energieleveranciers van ons land, gaat terugleverkosten rekenen aan klanten met zonnepanelen. Daar tegenover staat dat klanten van april tot en met augustus in de weekeinden in de middag juist gratis energie krijgen.

Dat maakt het bedrijf vandaag bekend. Vanaf 1 maart betalen klanten met een variabel contract voor het terugleveren van elektriciteit aan het net.

Aan nieuwe klanten worden de terugleverkosten meteen berekend. Volgens Budget Energie gaat 75 procent van de klanten met zonnepanelen tussen de 3 en 20 euro per maand betalen om stroom terug te kunnen leveren aan het net.

Steeds meer zonne-energie

Budget Energie volgt hiermee het voorbeeld van Vandebron, een andere energieleverancier. De bedrijven doen dit omdat hun verdienmodel onder druk komt te staan doordat er steeds meer energie met zonnepanelen wordt opgewekt en het stroomnet overvol raakt.

Op momenten met veel aanbod en weinig vraag, zoals overdag, als veel consumenten naar hun werk zijn, kunnen huishoudens de stroom die ze niet gebruiken teruggeven aan het net. Via de salderingsregeling krijgen ze daarvoor een vergoeding.

'Nieuwe regering moet hoe dan ook knelpunten in stroomnet aanpakken'
Lees ook

'Nieuwe regering moet hoe dan ook knelpunten in stroomnet aanpakken'

Maar op die momenten van veel aanbod en weinig vraag is de energieprijs soms negatief. Aanbieders moeten dan betalen om van hun opgewekte energie af te komen.

Volgens Budget Energie blijft de terugverdientijd van je zonnepanelen van zeven jaar in stand.

Gratis stroom

Het bedrijf heeft nog een andere oplossing om van de overtollige stroom af te komen. Van april tot en met augustus, als er met zonnepanelen veel stroom wordt opgewekt, krijgen klanten gratis elektriciteit op zaterdagen en zondagen van 12.00 tot 17.00 uur.

Volgens Budget Energie worden klanten zo gestimuleerd om stroom te gebruiken als deze wordt opgewekt en minder wordt gebruikt.

De regeling geldt overigens niet voor bestaande klanten, alleen voor nieuwe klanten, als ze een eenjarig contract afsluiten.

En bestaande klanten mogen niet hun thuisbatterij laden op de tijden dat stroom gratis is. Dit is om te voorkomen dat ze later ook nog gratis stroom hebben door deze later weer uit hun batterij te halen. Klanten mogen overigens wel de batterij van hun elektrische auto volladen.

Onbalans

Het terugleveren van stroom aan het net gaat gepaard met zogeheten onbalans- en profileringskosten.

Onbalans treedt op als er meer zonne-energie wordt opgewekt dan verwacht door huishoudens, waardoor de prijs daalt. Of als er minder wordt opgewekt dan geschat, waardoor de prijzen stijgen. Hiervoor krijgen energiebedrijven de rekening van netbeheerders. 

Profileringskosten worden veroorzaakt als er meer stroom wordt verbruikt op momenten dat energie duur is om in te kopen. Of als er meer wordt opgewekt als de marktprijs laag is. Op dit soort momenten betaal je als klant minder dan wat een energiebedrijf kwijt is aan de inkoop.

Lees meer over
Budget EnergieVandebronEnergieGroene energieZonne-energieEnergietransitieEnergierekening