Deze werkzaamheden bezorgen treinreizigers meeste overlast in 2024
Het treinverkeer rond Amersfoort ligt deze zomer zeven weken plat. Een 'ongekend lange' periode, volgens spoorwegbeheerder ProRail. 2024 wordt sowieso een pittig jaar voor treinreizigers, door de vele werkzaamheden. Dit zijn de elf grootste.
Veel spoor in Nederland is aan vervanging toe omdat een groot deel kort na de Tweede Wereldoorlog is neergelegd, bijna tachtig jaar geleden. Daarnaast verwacht NS in de toekomst meer reizigers en daarvoor moet het spoor ook klaargemaakt worden.
Dit alles betekent dat dit jaar (en komende jaren trouwens) een jaar van veel ingrijpende werkzaamheden wordt. Op de kaart hieronder zie je de elf grote klussen waar ProRail voor staat.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Amersfoort en Leeuwarden
De werkzaamheden die het meest opvallen vanwege de lange duur zijn die rond Amersfoort en Leeuwarden. Komende zomervakantie rijden van en naar Amersfoort gedurende zeven weken 'nauwelijks tot geen treinen' vanwege vernieuwingen aan het spoor.
In de weken daarvoor is Leeuwarden al veel moeilijker bereikbaar door werkzaamheden, gewoon tijdens werkdagen. Dat kan niet anders vanwege de grote hoeveelheid werk aan het spoor én het personeelstekort.
NS verwacht de grootste reizigershinder en grootste drukte bij de werkzaamheden rond Amersfoort en bij die rond Den Bosch-Tilburg/Boxtel in juni. Er worden bussen ingezet als vervangend vervoer en zijn er omreisroutes.
Als aanvulling op de elf grote klussen van ProRail ziet NS ook veel overlast aankomen van 31 augustus tot en met 8 september, wanneer er werk aan het spoor is op het traject Den Bosch-Arnhem en Den Bosch-Utrecht-Schiphol. Dit komt doordat dit traject een van de drukste van het land is.