Ophef om sponsorwissel: Mannschaft verruilt Adidas na 70 jaar voor Nike
Een sponsorwissel in het voetbal zal zelden zoveel ophef hebben uitgelokt. De Duitse voetbalbond DFB maakte gisteren bekend dat het na zeventig jaar de samenwerking stopt met het oer-Duitse Adidas en vanaf 2027 in zee zal gaan met het Amerikaanse Nike. Het is onder meer een financiële keuze, liet de DFB weten.
Maar volgens Robert Habeck, de Duitse minister van Economische Zaken, is het ook 'een gebrek aan patriottisme', vaderlandsliefde dus. Duitsland won vier WK-titels en drie EK's in het 'eigen' shirt.
"Ik kan me het Duitse shirt zonder de drie strepen nauwelijks voorstellen", zegt Habeck in een verklaring aan persbureau AFP. "Voor mij hebben Adidas en zwart-rood-goud altijd bij elkaar gehoord." Habeck beschrijft de combinatie als een 'stukje Duitse identiteit'. Ook Karl Lauterbach, de minister van Volksgezondheid, noemt de overgang naar Nike 'de verkeerde beslissing'.
Emoties
De DFB zegt de emoties te kunnen begrijpen. "Ook voor ons is het een ingrijpende gebeurtenis dat een samenwerking vol bijzondere momenten na ruim zeventig jaar wordt beëindigd. Dat laat ons niet koud."
En dat geldt ook voor Duitsland-fan Marcel List, uit het Overijsselse Goor. "Het is natuurlijk heel erg zonde", zegt List. "Het is zolang al Adidas. Maar ja, tegenwoordig draait alles om de commercie."
List kijkt alle wedstrijden van het Duitse elftal en zal komende zomer tijdens het EK in Duitsland juichen voor onze oosterburen. Ook na 2026, als het voortaan shirts van Nike zijn, zal dat zo blijven. "Ik heb veel Duitse shirts van Adidas. Het is gewoon het beste merk. Maar ja, Nike betaalt nou eenmaal meer. Het zal niet anders voor me voelen, uiteindelijk juich ik toch voor de spelers. Of die nou winnen in een shirt van Nike of Adidas."
Waar het voor Marcel dan misschien wat minder uitmaakt, is het een grote slag die Nike slaat, weet sportmarketeer Rowin Bouwmeester. "Voor Duitsers kan dit best gevoelig liggen", zegt Bouwmeester. "Ze hebben zoveel titels gewonnen met Adidas als sponsor. Er kleeft dus ook wel een bepaalde historie aan. Daarnaast is het ook een Duits merk, dus dat speelt natuurlijk ook een rol."
Machtsstrijd
"Als je breder gaat kijken", vervolgt Bouwmeester, "dan zie je ook dat er een strijd gaande is tussen Nike en Adidas in het internationale voetbal rondom de shirts van landenteams."
"Onderling werd bij aanvang van het toernooi altijd gesproken over of het een Nike-Nike-finale werd of een Nike-Adidas-finale. Nike groeit ondertussen steeds meer. Dat ze nu Duitsland weten in te lijven is echt een slag die ze slaan."
Tientallen miljoenen verschil
"Van oudsher was Adidas eigenlijk meer de kledingsponsor van teams en Nike van de individuele atleten. Op dat gebied doen ze ook nog steeds ontzettend veel. Maar het is voor Nike wel aan het verschuiven", besluit Bouwmeester.
Volgens Duitse media gaat Nike de DFB tientallen miljoenen per jaar meer betalen dan dat Adidas deed. Het zou zelfs gaan om een verdubbeling van 50 miljoen naar 100 miljoen per jaar. Toch gaf DFB-directeur Holger Blask aan ook te zijn overtuigd door de visie van Nike op de ontwikkeling van alle lagen van het Duitse voetbal. Het contract gaat in 2027 in en loopt in eerste instantie tot 2034.