Apple zegt sorry voor reclame: nieuwe iPad verplettert alles
Apple heeft de plank flink misgeslagen met een reclame voor een nieuwe iPad. Te zien is hoe een enorme hydraulische machine een trompet, piano en allerlei andere creatieve voorwerpen verplettert. Het apparaat moet 's werelds krachtigste en snelste iPad voorstellen. "Deze reclame is zijn doel voorbijgeschoten", geeft Apple toe.
Apple lanceerde deze week een nieuwe iPad. De topman van het bedrijf, Tim Cook, deelde op sociale media een advertentie om deze 'krachtigste iPad ter wereld' aan de man te brengen.
Voorwerpen verpletterd
De advertentie begint met een verzameling voorwerpen – van een wereldbol tot een metronoom en verschillende games en muziekinstrumenten – met daarboven een stalen plaat. De plaat beweegt langzaam naar beneden en verplettert alles wat in beeld is. Vervolgens verschijnt de iPad.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Op sociale media regende het de afgelopen dagen commentaar op de advertentie. Veel mensen zien het als een metafoor voor alles wat techbedrijven kapotmaken. Acteur Hugh Grant schreef bijvoorbeeld op X dat de reclame 'symbool staat voor de vernietiging van de menselijke ervaring door Silicon Valley'.
'Creativiteit zit in ons DNA'
De Amerikaanse filmmaker Justine Bateman uitte ook kritiek. "Waarom maakt Apple een advertentie die kunst vernietigt?", schreef zij. Paul Graham, een bekende tech-investeerder, schreef op X dat oud-topman van Apple Steve Jobs de advertentie nooit zou hebben goedgekeurd. "Het had hem pijn aan de ogen gedaan", vond Graham.
Na de kritiek realiseerde Apple zich ook dat de advertentie niet de juiste toon had. "Creativiteit zit in ons DNA", schrijft het techbedrijf. "Ons doel is dat mensen hun ideeën tot leven brengen via de iPad. Deze reclame is zijn doel voorbijgeschoten, het spijt ons."
Hoewel de advertentie te zien blijft op het X-account van topman Cook, verschijnt de video nu niet op tv.