Trend op TikTok

Adverteren achter blooperfilmpjes: 'Brazilian marketing' populair

Door Editie NL··Aangepast:
© TikTok StillAdverteren achter blooperfilmpjes: 'Brazilian marketing' populair
RTL

Geen uitgebreide abri-posters, tv-reclame of een commercial op de radio om de aandacht te trekken, maar een video met je verkooppraatje achter bloopers plakken. Het fenomeen wordt 'Brazilian marketing' genoemd en blijkt vooral via TikTok succesvol om razendsnel indruk te maken met je bedrijf. De HEMA, Gamma en Schiphol zijn al fan. Moet je als bedrijf mee in deze trend?

Zied Zammali stuitte via X op de trend en besloot voor de Gamma in het Limburgse Heerlen aan te haken. Zijn eerste video haalde 1,1 miljoen weergaven, de tweede staat ongeveer 900.000 en en inmiddels tikt een derde video de 850.000 aan.

Zammali kan het zelf nauwelijks geloven. "Het is echt ongelofelijk wat er allemaal is gebeurd in korte tijd. Voor mijn gevoel is het ook alsof het twee weken bezig is, terwijl ik afgelopen zondag de eerste video had geplaatst."

Andere doelgroep

Dat hij zijn video's op TikTok heeft gedeeld, heeft volgens Zammali het verschil gemaakt. "Op Instagram zou je daar niet viraal mee kunnen gaan", zegt hij. "Maar TikTok heeft toch wel een andere doelgroep. Daar kun je iets andere content plaatsen. Dezelfde video op Instagram heeft niet het bereik gehad wat ik op TikTok heb gehaald."

Zie hieronder hoe Zied Zammali voor Gamma inspeelt op de trend. Tekst gaat verder onder de video.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

"Werknemers nemen vaak zelf initiatief en dat vinden bedrijven leuk", vertelt TikTok-expert Joey Scheufler van Prappers media group aan Editie NL. "De trend bestaat al langer en is overgewaaid uit Zuid-Amerika, maar opeens zie je grote bedrijven als Schiphol die ook meedoen. Schiphol is wat dat betreft ook nog een beetje zoekende. Bij HEMA zit er meer lijn in."

Wat leeft er

En dat is niet zo gek. In een reactie aan Editie NL meldt HEMA dat hun sociale mediateam en aangesloten marketingbureaus zich dagelijks bezighouden met wat er speelt op de verscheidene sociale mediaplatforms. "Daarbij kijken we wat de doelgroep van het desbetreffende platform aanspreekt, wat er leeft en nieuw is, en hoe we als HEMA zijnde daar op in kunnen spelen."

"Zeker bij een platform als TikTok dat onderhevig is aan trends. Daarnaast is humor vaak een kenmerkende eigenschap van onze marketing uitingen. Als vanzelfsprekend blijft altijd ons uitgangspunt dat iedereen zich welkom voelt bij HEMA."

Tekst gaat verder onder de video.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Artsen strijden op TikTok met eigen video's tegen desinformatie
Lees ook

Artsen strijden op TikTok met eigen video's tegen desinformatie

Maar ook Schiphol heeft bewust over de inzet van sociale media nagedacht. "Net zoals bij andere trends die rondgaan op TikTok spelen wij ook hier op een ludieke manier op in", zegt de woordvoering van Schiphol. "Bij deze trend pakken de eerste seconden direct de aandacht van de kijker en daarmee biedt het kans om een eigen boodschap te vertellen. We hebben leuke reacties op de video gekregen."

Niet over nagedacht

Met de trends op TikTok geldt voor veel bedrijven dat de laag die beslissingen neemt over reclame wat ouder is. "Die snapt het eigenlijk niet", licht TikTok-expert Scheufler toe. "Maar het gekke van zulke TikTok-video's is: die wordt dan wel ineens een miljoen keer bekeken, terwijl je er eigenlijk niet eens over nagedacht hebt. Ter vergelijking: voor een tv-reclame heb je een team van tien man."

Tekst gaat verder onder de video.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Hij gaat verder: "Ook ouderen zitten op TikTok inmiddels, dus het is nu echt het moment dat bedrijven zich afvragen: misschien moeten we er meer mee? Je ziet dat ze een switch maken, van kinderen naar volwassenen op TikTok."

Hip doen 

Maar, waarschuwt Scheufler, men moet wel uitkijken voor het zogenoemde daddy on the dancefloor -principe. "Hip doen zonder hip te zijn. Je zal zien dat veel bedrijven de plank misslaan. TikTok is met vallen en opstaan wijzer worden."

Tekst gaat verder onder de video.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Volgens Zammali van de Gamma zou iedereen die wil aanhaken op de trend wel een beetje moeten kunnen acteren. "Je kan bijvoorbeeld niet deze trend gaan doen terwijl je een beetje ongemakkelijk naar het scherm kijkt", zegt de TikTokker. "Je moet echt kunnen improviseren in wat je gaat zeggen over de promotie of actie, wat je aanbiedt als bedrijf."

Niet te eentonig

Zammali kiest zorgvuldig het materiaal uit dat hij gebruikt. Vooralsnog gelden vanuit Gamma in ieder geval nog geen verboden van wat hij wel en niet mag gebruiken. "Wie weet, misschien als ik op ideeën kom. Maar voor de rest is het nog even afwachten en kijken wat er gaat gebeuren in deze trend. En of het wel aanblijft, want je moet ook oppassen dat het niet te eentonig wordt en dat mensen denken: dit hebben we nu wel gezien."

Vond je dit artikel leuk? Klik dan hier om meer van Editie NL te lezen. Volg ons ook op Instagram en Facebook

Lees meer over
HEMAGammaSchipholReclameAdverterenMarketing en VerkoopSocial MediaTikTokEditie NL Link in bio