Examens steeds vaker aangepast aan leerlingen met beperking
Het is een spannende dag voor de middelbare scholieren die bezig zijn aan hun laatste jaar. Vandaag is de eerste dag van het centraal schriftelijk eindexamen. Steeds meer leerlingen krijgen bij het maken van hun examen extra ondersteuning. Het aantal leerlingen dat een aangepast examen mag maken is in de afgelopen jaren fors toegenomen, blijkt uit cijfers die RTL Nieuws opvroeg bij de onderwijsinspectie.
Onder meer leerlingen met dyslexie, maar ook kinderen die kampen met autisme, ADHD of een lichamelijke beperking komen in aanmerking voor een aangepast examen. Zij mogen dan bijvoorbeeld een computer gebruiken om te schrijven, krijgen extra tijd, of mogen het examen in een aparte ruimte afleggen.
Stijging van 47 procent
In totaal doen dit jaar 191.210 leerlingen in vmbo, havo en vwo eindexamen. Scholen beslissen zelf of een examenkandidaat een aangepast examen krijgt, maar moet dat wel melden bij de inspectie. En dat gebeurt dus steeds vaker. In 2021 was het aantal aangepaste examens iets meer dan 21.000, dit jaar zijn dat er ruim 31.000. Uit de cijfers blijkt dat ieder jaar een groter percentage van het aantal eindexamenkandidaten een aangepast examen heeft.
In meer dan de helft van de aangepaste examens van dit jaar gaat het om leerlingen met dyslexie. Ook leerlingen die het Nederlands niet goed beheersen komen in aanmerking voor aanpassingen in het examen. In deze categorie is echter geen sprake van toenemende cijfers.
De onderwijsinspectie weet niet wat de reden voor de sterke toename is, maar noemt wel een aantal mogelijke factoren. Een woordvoerder laat aan RTL Nieuws weten dat de inspectie de afgelopen jaren vaker aandacht voor dit onderwerp heeft gevraagd, actiever naar scholen heeft gecommuniceerd wat de mogelijkheden voor aangepaste examens zijn, en duidelijker heeft gemaakt dat scholen aangepaste examens bij de inspectie moeten melden.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Slagingspercentage vorig jaar lager
Het aantal aangepaste examens is de afgelopen jaren dus gestegen, maar dat geldt niet voor de slagingspercentages. Vorig jaar slaagde 89,4 procent van de leerlingen voor het eindexamen. In de coronajaren 2020, 2021 en 2022 waren de slagingscriteria soepeler en slaagden meer leerlingen, in 2020 zelfs ruim 98 procent. In de jaren voor corona lag het slagingspercentage ook boven de 90: 92 in 2019 en 91,9 procent in 2018.