Bumperkleven is irritant, maar niet onze grootste ergernis op de weg
Bumperkleven was jarenlang de grootste irritatie in het verkeer, maar dat is niet meer zo. Ook bewust een file voorbij rijden en dan extreem laat invoegen heeft het niet geschopt tot de grootste irritatie. Wat dan wel? Volgens de ANWB is dat nu het onnodig blijven plakken op de linker- of middelste rijstrook zonder in te halen.
Van de 1500 respondenten die ANWB vroeg naar hun grootste verkeersirritatie, koos 51 procent voor deze ergernis. Het bumperkleven en bewust een file voorbij rijden en extreem laat invoegen kwamen op een gedeelde tweede plek. Beide irritaties kregen ruim 29 procent van de stemmen.
Ook te felle lichten worden als een grote ergernis ervaren en telefoongebruik in de auto: niet-handfree bellen of mensen die appen achter het stuur.
Gevaarlijk inhalen
Op de N-wegen ergeren weggebruikers zich vooral, zo gaf 38 procent aan, aan bestuurders die willen inhalen op plekken waar het niet kan of waar dit gevaarlijk is. Deze irritatie wordt gevolgd door felle lichten, bumperkleven, bellen, te langzaam rijden en geen richting aangeven.
Of we zelf wat aan onze irritaties doen? Ruim 60 procent geeft aan andere weggebruikers te attenderen op hun rijgedrag door met de lichten te seinen of te toeteren, maar ook door te schelden. Zo zouden er zowel verbaal als non-verbaal veel agressieve signalen en waarschuwingen worden gegeven door geïrriteerde automobilisten.
Zelf schuld
Maar het opvallende is: we zijn zelf ook vaak deze 'irritante weggebruiker'. De ANWB vroeg de respondenten waar zij zich zelf schuldig aan maken in het verkeer en, niet geheel verrassend: een deel geeft aan weleens rechts in te halen gezien de plakkende weggebruikers op de linker- en middelste baan. Tegelijkertijd wordt dit, ook door de weggebruikers die het zelf doen, als onbeschoft beschouwd.
Daarnaast geeft bijna de helft van de deelnemers aan zich niet aan de snelheid te houden op de snel- en N-wegen, zelf bewust een file voorbij te rijden om laat in te voegen én rijden we zelf ook gerust onnodig op de middelste en linkerbaan. Ook kleven we zelf aan bumpers en verlenen we best vaak geen voorrang aan fietsers en wandelaars. Maar dit zou ook komen, omdat deze het rode licht negeren.
Irritante fietsers
Naast automobilisten veroorzaken namelijk ook fietsers een hoop irritaties. Zo wordt aangegeven dat appende en bellende fietsers irritant zijn, fietsers zonder licht of met slechte verlichting, fietsers die geen richting aangeven en de snelle e-bikes zijn een doorn in het oog van menig automobilist.
Kortom: we ergeren ons wat af als we onderweg zijn. Zoals een van de respondenten aangeeft: "De grootste irritatie zijn andere weggebruikers".