Ook na 2030 nog nieuwe benzine- en dieselauto's te koop
Wie na 2030 nog een nieuwe benzine- of dieselauto in Nederland wil kopen kan dat gewoon doen, ondanks het streven in het klimaatakkoord om daar na 2030 mee te stoppen. Dat zegt staatssecretaris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) tegen RTL Nieuws.
"Laat ik heel duidelijk zijn: ook na 1 januari 2030 zullen er nog nieuwe benzine- en dieselauto's verkocht kunnen worden. We proberen mensen te verleiden tot het maken van een juiste keuze", aldus Jansen.
Klimaatakkoord
Tot nu toe communiceerde de overheid steeds dat alle nieuwe personenauto's na 2030 elektrisch zouden moeten zijn. Dat was een afspraak uit het klimaatakkoord. Dat is ook te lezen op Rijksoverheid.nl.
In de tekst van het klimaatakkoord staat dat het om een 'streven' gaat. Het vorige kabinet, met D66'er Rob Jetten als klimaatminister, had als doel om auto's in 2030 emissievrij te laten zijn. Ook in Europees verband werd naar steun gezocht, maar dat is niet gelukt.
'Voor iedereen mogelijk zijn'
De nieuwe staatssecretaris is niet van plan om het '2030-doel' uit het klimaatakkoord te realiseren.
"We hebben klimaatdoelen die we met z'n allen nastreven, we willen een schonere leefomgeving en elektrisch vervoer draagt daaraan bij, dus waar mogelijk zullen we mensen verleiden tot het beslissen in het voordeel van een elektrisch voertuig, maar nog steeds zal het absoluut voor iedereen mogelijk zijn een benzine- of dieselauto's aan te schaffen", zegt hij tegen RTL Nieuws.
In de Europese Unie is afgesproken dat alle nieuwe auto's in 2035 emissievrij moeten zijn. De autobranche wordt zo gedwongen om meer schone voertuigen op de markt te brengen, waardoor elektrische auto's goedkoper worden. Ook de tweedehandsmarkt in elektrische auto's groeit op deze manier. In de Europese politiek is niet iedereen overtuigd dat 2035 lukt.
Grootste partij tegen
Zo pleit de grootste fractie in het Europees Parlement, de christendemocratische EVP, inmiddels voor een herziening van het verbod in 2035.
Volgens de EVP wordt autorijden te duur voor veel mensen en dreigen banen in de auto-industrie te verdwijnen.