Op biobrandstof

Toyota zet vol in op de verbrandingsmotor

Door Maarten Veeger··Aangepast:
© GettyToyota zet vol in op de verbrandingsmotor
RTL

De Japanse autobouwer Toyota stort zich op de ontwikkeling van een nieuwe generatie verbrandingsmotoren. Deze motoren moeten gewoon op benzine gaan rijden. Uiteindelijk denkt de autobouwer met die nieuwe motoren net zulke schone auto’s te kunnen maken als elektrische modellen.

Toyota stort zich samen met Subaru en Mazda op de oudere technologie. De drie Japanse autohuizen zeggen dat de keuze voor verbrandingsmotoren is ingegeven door de behoefte van hun klanten. 

Die zouden door de hoge kosten en onvoldoende beschikbaarheid van laadinfrastructuur de laatste tijd minder enthousiast zijn voor een volledig elektrische auto.

De drie merken willen kleinere verbrandingsmotoren ontwikkelen dan ze nu gebruiken. En die moeten worden gecombineerd met een batterij. 

Zo’n hybride auto kan volgens Toyota op termijn net zo schoon zijn als een volledig elektrische auto. De auto moet dan wel op synthetische of biobrandstoffen rijden. Of op waterstof. 

Toyota is 'kat in het nauw'

Toyota is met 11 miljoen auto’s de grootste autoproducent ter wereld. De nummer twee is Volkswagen met 9 miljoen. Mazda en Subaru maken er ieder rond 1 miljoen.  

Volgens onderzoeker Auke Hoekstra, expert elektrisch rijden van de TU Eindhoven, zijn de plannen van Toyota en consorten geen oplossing voor het schoner maken van het wagenpark. "Ik zie het gedrag van Toyota als een kat in het nauw. Het bedrijf heeft moeite om aansluiting te vinden in de elektrische automarkt. Die focus op synthetische en biobrandstoffen slaat nergens op."

Voor vegetariërs kan vliegen een dilemma worden, om deze reden: 

Volgens Hoekstra zijn synthetische brandstoffen nog ver weg. Biobrandstoffen zijn er al wel en ook interessant omdat ze goedkoop zijn. Denk onder meer aan gewassen als koolzaad en graan. 

"Maar daar is een strijd om de beschikbaarheid in gaande. Bij landbouwgrond moet het concurreren met de voedselproductie. En daar komt bij dat de CO2-uitstoot lang niet zo laag is als is als gedacht wordt." En ook de luchtvaart aast op biobrandstoffen. 

Volgens Toyota zal de wereldwijde vraag naar volledig elektrische auto’s maximaal 30 procent zijn van het totaal. Het bedrijf denkt dat er daarmee vooral voor hybride auto’s veel meer ruimte komt.

Toyota blijft ook investeren in volledig elektrische auto’s. Maar tot nu toe is de verkoop daarvan slechts 3 procent van hun totale verkopen. Voor Volkswagen was dat in 2023 ruim 8 procent. 

Niet genoeg laadpalen

Een woordvoerder van Toyota in Nederland zegt dat Toyota met verschillende technologieën naar een CO2-neutraal wagenpark wil. In Europa verwacht het bedrijf vooral elektrische auto’s te gaan verkopen. "Maar niet alle landen hebben nu al een wijdvertakt netwerk van laadpalen." Toyota verkoopt auto’s in 170 landen. 

Vanaf 2035 mogen er in de Europese Unie alleen nog nieuwe auto's worden verkocht die uitstootvrij zijn. Een auto met een traditionele verbrandingsmotor kan hier dan niet meer worden verkocht. Maar elders nog wel. 

Nederlandse havens kampen met overschot aan elektrische auto's uit China
Lees ook

Nederlandse havens kampen met overschot aan elektrische auto's uit China

Toyota, Subaru en Mazda zijn dan ook niet de enige automakers die toch weer wat meer naar verbrandingsmotoren kijken. 

Ook Stellantis (met onder meer de merken Peugeot, Fiat, Jeep en Chrysler) zegt miljarden te investeren in verbrandingsmotoren die straks op biobrandstof moeten gaan rijden. Die zijn wel vooral bedoeld voor de Zuid-Amerikaanse markt. 

Waterstof

De Japanners willen de nieuwe motoren ook geschikt maken voor rijden op waterstof. Toyota experimenteert daar al jaren mee en ook energiebedrijven als Shell denken dat waterstof een goede toekomst heeft voor het wegtransport. 

Volgens Hoekstra valt ook dat nog te bezien. "Waterstof is duur en de distributie is lastig." Ook is de productie van groene waterstof nog nauwelijks op grote schaal mogelijk. 

Lees meer over
ToyotaMazdaStellantisElektrisch rijdenEnergietransitieAuto