Beelden Gooische Vrouwen bewerkt: 'Wat is die waas over Linda's gezicht?'
De eerste twee afleveringen van Gooische Vrouwen zijn door recensenten goed ontvangen, fans zijn lyrisch. Maar er bleef op sociale media wel één grote vraag hangen: ligt er nou een filter over het gezicht van Linda de Mol heen? "Alles lijkt wel een waas!" Videoland bevestigt: er is een 'glossy grading' over bepaalde scènes heen gelegd. "Maar niet alleen over Linda."
'Waarom is het beeld zo slecht?' 'Wat is die wazige mist?' 'Verbeeld ik het mij nou of zit er nou een zieke filter over Linda de Mol heen als ze in beeld komt?' 'Kan die panty van die camera af worden gehaald?'
Verwarring alom, gisteren, bij de kijkers van het nieuwe seizoen van Gooische Vrouwen – tien jaar nadat de laatste aflevering uit kwam, zijn de vriendinnen weer terug op de buis. Recensenten zijn enthousiast: ('een glorieuze rentree', aldus de Volkskrant, 'als vanouds', schrijft Het Parool). Fans hebben wel één belangrijke vraag over het kijkcijferkanon, dat nu al een recordaantal streams heeft.
'Heel lelijk beeld'
'Dit filter geeft een heel lelijk beeld, jammer, was vroeger niet', zo klinkt het op socialmediaplatforms X, TikTok en Facebook. 'Die filters die worden gebruikt!', gevolgd door een smiley met een geschrokken gezichtsuitdrukking. En ook: 'Gooische Vrouwen, explain..."
In onderstaande video was al eerder een 'sneak peek' van de serie te zien:
Martin Koolhoven, regisseur van films als Oorlogswinter, Het schnitzelparadijs en de western Brimstone, geeft aan dat het gebruikelijk is bij films om actrices te bewerken. "En soms dus ook bij series, ook in Nederland. Vaak om ze er iets jonger uit te laten zien", zegt hij.
Dat noemen ze in de film- en televisiewereld volgens de regisseur 'digitale make-up'. "Het zou me ook niet verbazen dat dat in een serie als Gooische Vrouwen gebeurt", zegt Koolhoven. "Ik was er niet bij toen die serie werd gemaakt. Maar Linda lijkt inderdaad softer."
Soft
Ook documentairemaakster Jessica Villerius stelt dat er een 'soft filter' zit op 'alleen de scènes met Linda de Mol', waar Villerius als kijker 'gek' van wordt. "Naast dat het heel 'zero's' is, maakt het de serie niet mooier."
Videoland bevestigt desgevraagd dat er inderdaad een zogenoemde 'glossy grading' over een aantal scènes is gezet, 'maar niet alleen over die met Linda de Mol'. "Dit wordt vaker bij shots gedaan", zegt een woordvoerder, "als bijvoorbeeld het licht te hard is. Een glossy grading maakt kleuren wat zachter."
In zijn algemeenheid is het gebruik van een filter over bewegende beelden heen, niet nieuw, weet regisseur David Grifhorst, die meewerkte aan programma's als The Passion, De Wereld Draait Door, Het Gouden Televizierring Gala, De Slimste Mens en Holland’s Got Talent.
"In Hollywoodfilms gebeurt dit heel veel", zegt hij. "Sterker nog, na het overlijden van acteur Paul Walker, waren de opnames van Fast & Furious 7 nog niet afgerond. Zijn broers hebben de scènes met Paul overgenomen als stand-in, en vervolgens is dat met een bepaalde computeranimatie geloofwaardig gemaakt." Waar hij maar mee wil zeggen: er kan heel veel.
Gebruikelijk
Wel benadrukt Koolhoven dat hij het nooit een 'filter' zou noemen, zoals veel kijkers op sociale media dat wel doen: "Ik snap dat mensen het woord gebruiken, door sociale media natuurlijk. Maar een filter wordt over álles heen gelegd, niet over één personage. Dat is volgens mij nu niet het geval."
Soms is het de regie die bepaalt of er 'iets' 'ergens' overheen moet worden gelegd, maar soms bepaalt de acteur of actrice het ook zelf, zegt Koolhoven. "Het kan uit ijdelheid zijn. Soms werkt het ook gewoon beter bij het verhaal. Ik weet dat bij de film Elle de hoofdpersoon, actrice Isabelle Hupert, zich elke keer bemoeide met het licht. Ze vond het te fel."
Jonger dan zijzelf
"En dat kwam omdat zij eigenlijk iemand speelde die jonger was dan zijzelf. Toen is uiteindelijk de deal gemaakt: we laten de hele film door een speciaal bedrijf bewerken, zodat haar rimpeltjes een beetje worden weggepoetst."
Het is, zo weet Koolhoven, een soort fotoshop, maar dan voor bewegende beelden. "Dat is overigens best kostbaar", zegt hij. "Vooral als het om een of meerdere personages gaat die in de hele film of serie te zien zijn. Alhoewel", zo zegt hij ook: "Als ik kijk hoe makkelijk het is een filter via je iPhone over je eigen gezicht te leggen..."
Overigens hoeft 'digitale make-up' niet altijd zichtbaar te zijn. "Als je het goed doet, hoef je het niet te zien." Volgens filmmaker Jessica Villerius is dat niet nodig voor iemand als Linda de Mol. "Ze is een mooie vrouw, die heeft geen extra filter nodig. Leidt nu alleen maar af."