'Verandering voor iedere reiziger'

Meer treinen: NS spreekt van grootste wijziging dienstregeling in jaren

Door RTL Nieuws / ANP··Aangepast:
© ANP Meer treinen: NS spreekt van grootste wijziging dienstregeling in jaren
RTL

De NS gaat de dienstregeling naar eigen zeggen 'fors' uitbreiden. Vanaf zondag 15 december rijden meer treinen in de spits, avonden en weekenden. "Voor iedere reiziger verandert er wel iets."

De NS spreekt van de 'grootste wijziging van de dienstregeling in jaren'. Door de wijzigingen rijden er straks weer meer treinen dan in het 'topjaar' 2019, voordat de coronapandemie begon.

In de nieuwe dienstregeling rijden er ieder kwartier treinen tussen Amsterdam Centraal, Weesp en Almere, tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal en tussen Utrecht en Woerden. Daarnaast gaat op een aantal trajecten de eerste trein vroeger rijden en de laatste trein later.

Zo duur worden de treinkaartjes volgend jaar
Lees ook

Zo duur worden de treinkaartjes volgend jaar

Ook introduceert de NS de nieuwe Airport Sprinter, een verbinding die iedere 7,5 minuut via Schiphol Airport tussen Amsterdam en Hoofddorp rijdt. Die lijn moet ervoor zorgen dat reizigers makkelijk van de hoofdstad naar de luchthaven en andersom kunnen reizen, ondanks werkzaamheden op Amsterdam Centraal.

Den Haag, Rotterdam

Er gaat elke tien minuten een trein rijden tussen Den Haag, Rotterdam en Dordrecht. Omdat de spoorvernieuwing tussen Rotterdam en Delft Campus nog niet klaar is, slaan twee van de zes sprinters op dit traject station Schiedam Centrum tijdelijk over.

Verder breidt de NS het aantal treinen van en naar Brussel uit. De nieuwe Eurocity Direct doet er 45 minuten korter over om van Amsterdam-Zuid naar de Belgische hoofdstad te rijden.

Vorige maand werd bekend dat treinkaartjes vanaf volgend jaar weer duurder worden. Gemiddeld stijgen de NS-producten vanaf 1 januari 6,2 procent in prijs. 

Duurder dan buurlanden

Treinreizen in Nederland is al duur in vergelijking met bijvoorbeeld België en Duitsland. En veel Nederlanders zullen deze verhoging, zeker als ze dagelijks reizen, in de portemonnee voelen.

Maar eigenlijk wilde de NS de prijzen met 12 procent omhoog gooien om de torenhoge inflatie van de afgelopen jaren volledig in de prijs te verwerken. Het kabinet en de NS sloten daarna een deal, waarbij de overheid een forse bijdrage levert en de NS enkele tientallen miljoenen bespaart. De rest komt voor rekening van de reiziger.

Meedoen aan het RTL Nieuwspanel?

Van kabinet tot koningshuis, van geld tot gezondheid: in het RTL Nieuwspanel kun jij meepraten over welke kant Nederland op moet. Laat je stem horen! Aanmelden kan hier. 

Lees meer over
Nederlandse Spoorwegen (NS)TreinenZ link in bio