Iets laten liggen in de trein? Vanaf nu kun je gelijk zien of het is gevonden
Elke dag raken reizigers honderden spullen kwijt in de trein. Het was altijd best een klus om ze terug te krijgen. Maar sinds deze week kun je met een paar kliks zien of jouw telefoon of andere verloren voorwerp is gevonden.
Op een doordeweekse dag worden er tientallen mobiele telefoons en andere apparaten per ongeluk achtergelaten in de trein. En tassen, brillen, knuffels, ga zo maar door. Vorig jaar vergaten reizigers in totaal 62.000 voorwerpen in de trein of op stations, waarvan de meeste in een centraal depot in Utrecht werden verzameld.
Kon lang duren
Tot deze week moest je een formulier invullen als je iets kwijt was. Medewerkers van de NS gingen dan tussen alles wat binnen was gekomen op zoek naar het bewuste voorwerp. En als het inderdaad was gevonden, kreeg je bericht dat je het kon ophalen. Door de vele aanvragen kon dat best lang duren.
Vorig jaar bezochten we het centrale depot en maakten we deze video:
De NS ging op zoek naar een efficiëntere manier en bouwde zelf een online systeem, waarin je vanaf deze week zelf op zoek kan gaan naar je verloren voorwerp. Je moet invullen wat je kwijt bent en wanneer je het bent verloren. Dan verschijnen fotootjes en kun je bijvoorbeeld jouw telefoon er zo uit halen (als-ie is gevonden uiteraard). Of dit knuffelbeertje dat afgelopen week werd aangetroffen en waar een kindje waarschijnlijk heel verdrietig over is.
Geen rijbewijzen
Alles wat gevonden is, wordt op de site gezet, behalve pasjes en officiële documenten. Dat mag niet vanwege privacy. Deze worden direct opgestuurd naar de betrokken instanties zoals bijvoorbeeld de bank of de gemeente.
Als jouw verloren voorwerp inderdaad op de site staat, kun je met een druk op de knop een aanvraag doen om je eigendom terug te krijgen. Je moet bij de aanvraag zoveel mogelijk vertellen over je verloren voorwerp, zodat de NS zeker weet dat jij de eigenaar bent. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd - het streven is binnen 24 uur - dan krijg je een mailtje. Je kunt het dan ophalen in Utrecht of bij een servicepunt op het station waar het is ingeleverd (daar blijft het de eerste zeven dagen liggen) of op laten sturen voor 15 euro.
Top 5 gevonden voorwerpen
Per jaar zijn er ongeveer 62.000 gevonden voorwerpen in treinen of op stations. De top vijf gevonden voorwerpen:
1. Sleutels
2. Tassen en koffers
3. Jassen
4. Koptelefoons en earpods
5. Portemonnees
Enkele opvallend items: een sjoelbak, een tuinset, een koffiemachine, een hondenbench.
Als je zelf iets hebt gevonden, dan kun je het inleveren bij een servicepunt of aan een conducteur geven.
Pauline Bron van de NS benadrukt dat spoedprocedures nog altijd via de klantenservice telefonisch worden afgehandeld. "Als je bijvoorbeeld je scriptie hebt laten liggen en je die de dag erna nodig hebt, kunnen wij ervoor zorgen dat het snel wordt afgehandeld."
Bron zegt met dit nieuwe systeem meer items bij eigenaars terug te krijgen. En vooral ook sneller. De eerste resultaten zijn veelbelovend. "In één dag zijn er 680 items op de site gekomen en waren er 83 matches."
Ook voor de NS zelf heeft het systeem grote voordelen. "Er zijn minder medewerkers nodig om de gevonden voorwerpen bij hun eigenaar te krijgen."