Rotterdam gaat nog hoger bouwen, tot een plafond van 250 meter
Met de Maastoren heeft Rotterdam al het hoogste gebouw van Nederland. En als het aan de gemeente ligt blijft het hoogterecord voorlopig in de Maasstad. Het verhoogt de maximale bouwhoogte naar 250 meter.
Bovendien komen er drie nieuwe hoogbouwlocaties bij in het centrum van de stad, blijkt uit de nieuwe hoogbouwvisie die de gemeente vandaag heeft gepresenteerd. De maximale hoogte was tot nu toe 200 meter. De Maastoren zit daar met 165 meter nog een stuk onder.
In 2020 wordt de Maastoren al afgelost door een nieuwe recordhouder, de Zalmhaventoren. Die moet 215 meter hoog worden. Volgens wethouder Bas Kurvers is nieuwe hoogbouw nodig omdat Rotterdam veel nieuwe woonruimte nodig heeft: "Tot 2040 komen er 50.000 nieuwe woningen bij."
En het kan nog hoger
Bert Snijder, professor bouwkunde aan de Technische Universiteit Eindhoven, noemt het 'mooi voor Nederland' dat de grens voor hoogbouw in Rotterdam verder wordt opgerekt. Maar erg onder de indruk is hij niet. "Technisch gezien is dit niet spectaculair. We kunnen al heel lang op deze hoogte bouwen, ook op de slappe Nederlandse ondergrond. Als je maar een goede fundering maakt."
Volgens Snijder is er bouwkundig gezien geen reden om te stoppen bij 250 meter. Dat zal uitdagingen met zich mee brengen, want een hoog gebouw moet voldoende breedte hebben om niet te veel te gaan meedeinen in de wind. Dat vereist dus een flinke bouwkavel. Ook moet er voor hoge gebouwen bijvoorbeeld een liftstrategie worden ontwikkeld, met langzame en snelle liften. "Maar dat is allemaal technisch oplosbaar", zegt Snijder.
Skyline
Een woordvoerder van de gemeente bevestigt dat de grens van 250 geen technische oorzaak heeft. Een belangrijke reden is de 'compositie van de skyline'. "We willen geen kerktoren, maar een clustering van hoogtes", aldus de zegsvrouw.
Ze vervolgt met de tweede reden: "Als je afspraken maakt over de hoogte, krijg je een vaste grondprijs. Een redelijke prijs bovendien. Dat betekent dat ontwikkelaars geld overhouden voor de levendigheid en leefbaarheid van het gebouw. Denk bijvoorbeeld aan een daktuin, een gemeenschappelijke tussenruimte en voorzieningen op straatniveau."
Volgens professor Snijders hoeft Rotterdam voorlopig ook niet verder de hoogte in, om zich te onderscheiden van andere Nederlandse steden. "Rotterdam heeft al een prachtige skyline", zegt hij. "Dat wordt alleen maar mooier als je verder omhoog gaat. Dat is goede citymarketing."