ACM start onderzoek naar dure boodschappen in de supermarkt

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start een onderzoek naar de prijzen van boodschappen in Nederlandse supermarkten. De toezichthouder ziet signalen dat de prijzen van sommige producten hoger zijn dan in omringende landen.
Het onderzoek richt zich daarom op 'de prijsopbouw en prijsvorming van producten uit het dagelijkse winkelmandje van consumenten', schrijft ACM bij de aankondiging.
Winstmarges te hoog?
Zo wil de waakhond erachter komen of de winstmarges van leveranciers van levensmiddelen (de zogenoemde A-merken) mogelijk te hoog zijn. En zo ja, wat daar dan de verklaring voor is. Een ander onderzoekspunt is het prijsverschil tussen Nederlandse supermarkten en die in omringende landen.
In België, Duitsland en Frankrijk liggen de prijzen een stuk lager, onderzocht de Consumentenbond. Boodschappen in de 30 grootste supermarkten zijn daar 12 tot 20 procent goedkoper.
Waarom exact dezelfde boodschappen geregeld anders geprijsd zijn in het buitenland, zie je in deze video:
"Als leveranciers supermarkten belemmeren om goedkoper in te kopen of als er onvoldoende concurrentie is tussen supermarkten, leidt dit tot hogere prijzen", stelt de ACM. "Met dit onderzoek wil de ACM duidelijkheid geven over de vraag of zulke marktproblemen zich voordoen in de sector."
De vraag is of de toezichthouder bij eventuele problemen ook kan ingrijpen. De ACM zegt bij de start van het onderzoek dat het in dat geval aanbevelingen zal doen aan de wetgever. Als supermarkten ook daadwerkelijk de regels overtreden, kan de ACM ook gaan handhaven.
De resultaten van het onderzoek worden in de zomer van 2026 verwacht.