Onbegrijpelijke TikTok-hit: 10 seconden playbacken, 300 miljoen views
Een paar zinnen meezingen, een beetje headbangen en in tien seconden staat er een megahit: op TikTok kan dit zomaar gebeuren. Onlangs haalde de Filipijnse Bella Poarch 300 miljoen views met zo'n filmpje. Toch is dat volgens Nederlandse TikTokkers helemaal niet zo gek.
Voor wie niet regelmatig op TikTok zit, is het platform soms onbegrijpelijk. Zingende en dansende jongeren kunnen ineens wereldsterren worden, met filmpjes waarbij je je afvraagt wat er nou zo boeiend aan is. Zoals het filmpje van Bella Poarch waarin ze een liedje van Engelse rapper Millie B playbackt.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Tijden zijn veranderd
"De tijden zijn helemaal veranderd", zegt Tiktokker Lorenzo Dinatelle. "Kinderen zitten uren per dag op hun telefoon, voornamelijk TikTok te kijken. Soms zien ze mij zes keer per dag op hun scherm." Lorenzo is de hele dag met TikTok bezig. Hij maakt filmpjes voor zijn 611.000 duizend volgers en adviseert bedrijven over het gebruik van het sociale medium.
TikTok is vooral onder jongeren razend populair en heeft volgens Emerce in Nederland zo'n 3,5 miljoen gebruikers. Het bestaat vooral uit korte filmpjes van maximaal 15 seconden. Populaire video's zijn vaak snel, creatief en vooral heel erg leuk om naar te kijken.
Volgens Lorenzo is het filmpje van de playbackende Bella Poarch populair omdat het heel makkelijk wegkijkt. "Je zweeft een beetje mee", zegt hij. "Ik blijf 'm persoonlijk ook kijken, ik denk dat ik 'm drie keer achter elkaar heb gekeken." En dat laatste is heel belangrijk: binnen het systeem van TikTok wordt interactie beloond. Oftewel: hoe vaker iets door gebruikers wordt gekeken, hoe meer andere gebruikers het ook te zien krijgen.
Niet voor iedereen
Toch hoeft niet iedereen te verwachten dat ze met een beetje playbacken direct honderden miljoenen views ophalen. Bella Poarch is bijvoorbeeld al een bekende TikTokker, waardoor ze sneller bij een breder publiek uitkomt. "TikTok heeft goede contentcreators nodig, die houden je op het platform. Dus kijkt TikTok wie de topgebruikers zijn in een land, en pushen die."
Ook is timing heel belangrijk. "Bella doet mee aan een trend die viral gaat, en daarbij was ze één van de eersten", zegt Glen Fontein, die zelf 931.000 volgers op TikTok heeft. TikTok staat namelijk bekend om de trends, waarbij iedereen bijvoorbeeld het zelfde dansje doet of zelfde nummer playbackt. De video van Bella Poarch is er ook zo één.
Fris en kort
Volgens Glen moet een goede TikTok-video er vooral fris uitzien en snel een duidelijk punt maken. "Het moet niet te ingewikkeld zijn en niet te lang. De meeste virals zijn tussen de 10 en 15 seconden", zegt hij.
Eerst kon je op TikTok filmpjes van maximaal 15 seconden maken, maar inmiddels is dat een minuut. Toch kun je het beter kort houden, zegt Glen. "Een minuut kijken mensen gewoon niet. Ik heb zelf wel eens een video van een minuut gemaakt, dat werkt gewoon niet."
Ook moeten filmpjes creatief, spontaan en vooral heel erg vrolijk zijn, vult Lorenzo aan. "Het moet origineel zijn en je moet plezier hebben in het maken van de video. Zorg dat je er vrolijk op staat."
Goed geld
Dat veel jongeren ervan dromen om net als Glen en Lorenzo populair te worden met dit soort filmpjes, snappen de twee wel. "Er valt gewoon goed geld mee te verdienen", zegt Glen. En het is ook nog eens leuk om te maken.
Toch denken veel jongeren dat het makkelijker is dan het lijkt. "Ons werk is ook best zwaar", zegt Glen. "Je moet fulltime creatief denken. Je moet origineel blijven, anders kijken mensen niet. Dat is ook mentaal zwaar. Iedereen kan één keer viral gaan, maar je moet het zien vast te houden."
Dagelijkse update
Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update.