Op de boulevard

Burgers plaatsen zelf slavernijmonument in Vlissingen, gemeenteraad was tegen

Door RTL Nieuws / ANP··Aangepast:
© Angélique DuijndamBurgers plaatsen zelf slavernijmonument in Vlissingen, gemeenteraad was tegen
RTL

Als de gemeente het niet doet, dan doen we het zelf wel, is de gedachte achter het plaatsen van een slavernijmonument in Vlissingen. De gemeenteraad van de Zeeuwse stad stemde eerder tegen zo'n monument.

Voorzitter van Keti Koti Zeeland Angélique Duijndam plaatste het monument, Kom genaamd, vannacht samen met kunstenaar Zeus Hoenderop. Ze spreekt van een burgerinitiatief. "Ik hoop dat ze het laten staan", zegt ze tegen RTL Nieuws. "Het is een mooi monument. Bescheiden, maar krachtig, niet al te monumentaal, niet al te massief. Bescheiden maar robuust, dat past bij Vlissingen."

Grote rol in slavenhandel

In 2021 werd in een motie opgeroepen tot onderzoek naar het slavernijverleden van Vlissingen, zegt Duijndam. Ook werd er in gesproken over excuses en over een monument. Dat onderzoek kwam er en wees uit dat Vlissingen in de 18de eeuw een grote rol speelde in de slavenhandel. "Er bleek uit dat tussen 1750 en 1782 Vlissingen in Europa de stad was die het meeste heeft verdiend aan de slavenhandel."

Morgenmiddag zal burgemeester van Vlissingen Bas van den Tillaar hiervoor excuses uitspreken. "Het onderzoek is gehonoreerd, de excuses zijn dit jaar gehonoreerd, dan honoreren wij zelf het monument", aldus Duijndam. Volgens de voorzitter van Keti Koti Zeeland stemde de raad eerder tegen een monument, omdat er al een staat in Middelburg. "Dat vonden ze voldoende."

Zwaar verleden

Het nu geplaatste monument heeft een zilveren basis, met daarop een goudkleurige kom en er zit een ketting aan, omschrijft Duijndam, een verwijzing naar de scheepsketting die te horen was als schepen voor anker gingen. De kom is zwaar en wordt verzwaard door de ketting, maar is draagbaar, zegt ze. "Er zit een zwaar verleden aan, maar het is draagbaar."

Angélique Duijndam en de maker van het kunstwerk, Zeus Hoenderop.© Angelique Duijndam
Angélique Duijndam en de maker van het kunstwerk, Zeus Hoenderop.

Het monument is geplaatst op de boulevard, waarlangs de schepen voeren die naar Afrika gingen, vertelt Duijndam verder. Bang dat het monument wordt vernield, is ze niet. "Ondanks dat we in een heel gekke wereld leven, heb ik wel het gevoel dat mensen respect hebben voor spullen. Maar misschien ben ik daarin naïef." 

Bang dat de gemeente het monument weghaalt, is ze wel. "Dit is een burgerinitiatief geweest nu. Ik hoop dat ze beseffen dat de stad een monument verdient."

Reactie gemeente Vlissingen:

De gemeente Vlissingen heeft ervan kennis genomen dat het monument is geplaatst, laat een woordvoerder weten. "We gaan op korte termijn contact opnemen met de betrokkenen en ze uitnodigen voor een gesprek." Op vragen als wat de gemeente van het monument vindt en of de gemeente het monument wil houden of misschien zelfs wil adopteren, wil de woordvoerder niet ingaan. "We gaan eerst het gesprek voeren."

Lees meer over
SlavernijBeeldende kunstKunst & CultuurKeti KotiVlissingen