Zeker 40 procent van de omgekomen fietsers in 2023 reed op een e-bike
Vorig jaar zijn in Nederland 684 mensen door een verkeersongeluk om het leven gekomen. Dat zijn er 61 minder dan het jaar daarvoor, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Minstens vier op de tien omgekomen fietsers reden op een e-bike. Het gaat daarbij vooral om 75-plussers.
In 2023 kwamen 270 fietsers en 194 inzittenden van een personenauto om het leven. Verder waren onder de verkeersdoden onder meer motorrijders, voetgangers en mensen in een scootmobiel.
2010 tot en met 2021 stabiel
Begin deze eeuw nam het aantal verkeersdoden af. Dat zette door tot 2010, doordat minder mensen in auto's verongelukten. Sinds 2010 schommelt het aantal ieder jaar rond de 630, met in 2022 een piek van 745 verkeersdoden. Het aantal dodelijke ongelukken op de fiets neemt de laatste jaren toe.
Van de 270 omgekomen fietsers overleed meer dan 40 procent door een aanrijding met een (bestel)auto. Een derde van hen verongelukte zonder botsing, bijvoorbeeld door een ongelukkige val.
Rol e-bikes
Welke rol de e-bike precies speelt bij dodelijke ongelukken, is volgens het CBS lastig vast te stellen. Als bijvoorbeeld een voetganger is aangereden door een fietser, wordt niet altijd geregistreerd of die fietser op een gewone fiets reed of op een e-bike.
De meeste verkeersslachtoffers overleden in Noord-Brabant, daar vielen bij ongelukken 120 doden. Dat zijn er 21 minder dan vorig jaar, maar net als vorig jaar het hoogste aantal van alle provincies. Na Noord-Brabant volgen Zuid-Holland, Gelderland en Noord-Holland. De minste verkeersdoden vielen in Flevoland (11) en Zeeland (19).
Net als voorgaande jaren kwamen in het verkeer meer mannen (491) om dan vrouwen (193).