E-bikemaker ontwikkelt racespel, Amsterdam wil maatregelen: 'Volstrekt absurd'
Een nieuw spel van e-bikeproducent Cowboy, waarbij fietsers tegen elkaar kunnen racen op de openbare weg, is volgens de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema 'volstrekt absurd'. Ze wil maatregelen nemen tegen het spel.
Het nieuwe spel werd vandaag tijdens een vergadering op het stadhuis ter sprake gebracht door D66-raadslid Elise Moeskops. "Ik was hier nog niet van op de hoogte", zei Halsema, "maar het is inderdaad volstrekt absurd, dat kunnen we wel met elkaar vaststellen."
Halsema gaat overleggen met de politie en het Openbaar Ministerie om na te gaan 'of we hier stappen tegen kunnen ondernemen".
'Verkeer is geen spelletje'
Ook verkeerswethouder Melanie van der Horst zegt niet blij te zijn met het racespel. "Het verkeer is absoluut geen spelletje en mensen aanzetten om tegen elkaar te gaan racen in een drukke stad is echt onverantwoord."
Volgens de wethouder is het verkeer in de hoofdstad zo druk dat iedereen de aandacht erbij moet houden op de openbare wegen. "Spelletjes, racen, dat soort afleidingen zorgen voor meer onveiligheid."
Topman van Cowboy, Adrien Roose, maakte het racespel vorige week op LinkedIn bekend. "Herontdek je stad terwijl je racet met andere Cowboy-rijders en neem deel aan een echte competitie", schreef Roose, die spreekt van 'Pokémon Go, maar dan op een fiets'.
Maximumsnelheid respecteren
Fietsers moeten bijvoorbeeld zo snel mogelijk een bepaald traject afleggen. Ook kunnen ze tegen elkaar racen. Een woordvoerder van Cowboy zegt tegen Het Parool dat deelnemers wel geacht worden zich te houden aan de maximumsnelheden die ter plekke gelden. Het spel zou alleen gespeeld worden in 'veilige fietsomgevingen', zoals parken.
Steden doen er juist alles aan de veiligheid in het verkeer te vergroten, bijvoorbeeld door extra controles in te voeren op fatbikes en e-bikes. Dat zie je in deze video:
Wethouder Van der Horst wijst erop dat parken juist níet geschikt zijn, omdat hier mensen wandelen en kinderen spelen. "We werken heel hard om de verkeersveiligheid te verbeteren, bijvoorbeeld door de snelheid omlaag te brengen en te kijken of we een maximumsnelheid kunnen instellen op het fietspad. Daar kunnen we geen apps bij gebruiken die mensen oproepen om tegen elkaar te gaan racen."
Helmplicht en leeftijdsgrens
Uit cijfers van de Fietsersbond blijkt dat het aantal ongevallen met een e-bike de afgelopen tijd is toegenomen. Een van de oorzaken is volgens de politie dat veel fietspaden niet zijn ingericht op de toenemende diversiteit aan tweewielers, waaronder e-bikes.
Vanwege de gevaren klinkt steeds vaker de roep om maatregelen, zoals het instellen van een helmplicht of het invoeren van een leeftijdsgrens voor e-bikes en fatbikes. Dat laatste blijkt overigens niet zo gemakkelijk. Omdat elektrische fietsen juridisch gelijkstaan aan gewone fietsen, is het moeilijk om wettelijke beperkingen op te leggen.