Met de auto op vakantie? Zo voorkom je panne door lekke banden
Er staan vaker automobilisten langs de weg door een lekke band, ziet de ANWB. Het toegenomen aantal lekke banden komt onder andere omdat auto's steeds zwaarder worden. De ANWB waarschuwt automobilisten daarom de conditie van banden beter in de gaten te houden, zeker als je met de auto op zomervakantie gaat.
Waar de eerste Volkswagen Golf leeg nog zo'n 800 kilo woog, is die tegenwoordig zo'n 400 kilogram zwaarder. Dat komt doordat auto's in de loop der jaren groter zijn geworden en aan meer veiligheidseisen moet worden voldaan. Daardoor neemt het gewicht van de voertuigen toe.
Spanning en gewicht
Rijd je (deels) elektrisch? Dan is je auto nog een tikkeltje zwaarder; het zijn de accu's die het gewicht verder doen oplopen. Zo weegt de plug-in-hybrideversie van hetzelfde model zo'n 1500 kilogram. Een volledig elektrisch exemplaar spant met 1700 kilo de kroon.
Volgens Harm Zeven, auto-expert bij de ANWB, is dat hoge gewicht geen probleem mits de banden onder de auto goed op spanning zijn. Maar als de bandenspanning al iets onder peil is, kan een hobbeltje of stoep funest zijn voor de band.
Dat zit zo: in de rubberen band zit lucht. Waar hard op het rubber wordt gedrukt, bijvoorbeeld door een stoep, straat of weg, verplaatst de lucht. Die kiest de weg van de minste weerstand en gaat dus naar boven, naar de plek waar het gewicht niet op rust. Zo ontstaat er onder aan de band een plat stuk zonder lucht. "Als er plaatselijk geen lucht is, is er niets anders dat een klap op kan vangen dan de band zelf en beschadigt die sneller", zegt expert Zeven.
Hij kan dan ook niet genoeg benadrukken dat automobilisten regelmatig hun banden moeten controleren door er een rondje omheen te lopen. Check niet alleen de bandenspanning, maar ook beschadigingen en het profiel.
Groter wiel
Maar er is nog iets wat meespeelt. "Een wiel bestaat uit de band en de velg. Tegenwoordig is een groter wiel in de mode. Bij aanschaf van een nieuwe auto kiezen veel mensen voor een grotere velg en een plattere band, want dat ziet er sportiever uit", zegt Zeven. Maar als er om een grotere velg een plattere band zit, heeft de band een minder verend vermogen en is hij dus kwetsbaarder.
"Lekke banden hebben altijd al in het toplijstje van pechmeldingen gestaan. Op nummer 1 staan nog altijd de accuproblemen, maar de lekke band komt met stip op nummer 2." Volgens Zeven zit er bij meer dan de helft van de nieuw verkochte auto's geen reservewiel meer. Wie niet 'in the middle of nowhere' in het buitenland wil moeten zoeken naar een garage, doet er dus goed aan een 'echt' reservewiel of anders alleen een extra band aan te schaffen en mee te nemen. En vergeet gereedschap niet.
Thuiskomertje
Zeven: "In de plaats van een goede reserveband is er misschien een spuitbus reparatiemiddel aan boord. Helaas is het gat bij een lekke band vaak zo groot, dat dit reparatiemiddel niet meer werkt."
Ook regelmatig gezien is het 'thuiskomertje'. Zoals de naam het zegt een band die bedoeld is om thuis of bij de garage te komen. Zo'n tijdelijke optie is smal, klein en je mag er niet harder dan 80 kilometer per uur mee rijden. Toch jammer als je net op de Duitse snelweg rijdt.