20.000 ongevallen per jaar

Scheve stoeptegels zorgen voor heel wat leed, ook bij Joris en Edith

Door Reenike Yanik··Aangepast:
© Eigen beeld Joris en EdithScheve stoeptegels zorgen voor heel wat leed, ook bij Joris en Edith
RTL

Je denkt er misschien niet over na, maar losliggende stoeptegels zijn verraderlijker dan je denkt. Ze zorgen in Nederland voor jaarlijks meer dan 20.000 ongevallen, blijkt uit nieuwe cijfers van VeiligheidNL. En de gevolgen zijn soms niet te overzien. "Ik ben mijn ouders zo dankbaar dat ik weer bij hen kon wonen."

Uit nieuw onderzoek van VeiligheidNL blijkt dat losliggende stoeptegels heel wat leed kunnen veroorzaken. Dagelijks komen er negen mensen in Nederland op de spoedeisende hulp terecht. Dat zijn naar schatting een kleine 20.000 ongevallen per jaar. Mensen die zich niet melden bij de spoedeisende hulp zijn daarin niet meegenomen. Serieus leed, met verregaande gevolgen. 

Zo liep Edith van Zandwijk drie weken geleden door het park in haar woonplaats Oosterhout. "Het paadje is best kronkelig en de tegels waren door de wortels omhooggeduwd. Over die wortels struikelde ik, en ik viel voorover op mijn gezicht. Ik had schrammen op mijn hoofd en mijn ogen waren helemaal dik", vertelt Edith. Haar pols en knie vingen de harde klap op, en dat deed naderhand behoorlijk zeer. "Mijn knie was helemaal dik."

Tetanusprik

Edith meldt zich niet bij de spoedeisende hulp. "Ik heb later wel de huisartsenpost gebeld. Die adviseerde mij om een tetanusprik te halen, omdat de wonden best groot waren en er vuil in zat. Ook ging ik daarna langs bij de huisarts, omdat mijn pols zo dik was geworden. Gelukkig bleek het om een kneuzing te gaan." 

Een kleine drie weken later zijn alle verwondingen nog steeds niet weg. "Ik lag er bijna twee weken uit en dat schiet niet op als je in de zorg werkt en een drukke baan als mantelzorger hebt."

Edith heeft veel last van haar val. © Eigen beeld Edith van Zandwijk
Edith heeft veel last van haar val.

Ook de 29-jarige Joris heeft een bijzonder slechte ervaring met een loszittende stoeptegel. Hij was een drukbezet man, met een onderneming. "In het investeren en opleiden van nieuwe mensen had ik heel veel tijd gestoken. Mijn bedrijf was net 14 maanden jong en eindelijk begon ik iets van resultaat te zien. Langzaam kroop ik uit de rode cijfers en na een paar maanden had ik bijna een winst van 8000 euro gedraaid. Ik was blij en hoopvol. Totdat het op 5 augustus 2021 misging."

Joris reed op een scooter met een blauw kenteken, waarbij een helm niet verplicht is, over een pad waar hij al zeker 40 keer eerder had gereden. Hij hoorde een harde klap en opeens werd het zwart voor de ogen. "Ik werd wakker met allemaal mensen die zich over mij hadden ontfermd. Het bleek dus dat ik was gevallen vanwege een losliggende stoeptegel, en dat ik een paar minuten buiten bewustzijn was geweest." 

Hersenbloeding en lichte schedelfractuur

"Eigenwijs als ik was, dacht ik wel weer verder te kunnen. Maar ik kon niet op mijn benen staan en mijn linkerbeen hing er slepend bij." Op de spoedeisende hulp werd gecontroleerd of zijn rug of nek gebroken was en of er iets aan de hand was met zijn hersenen. 

"Op de CT-scan bleek dat ik hersenbloeding en een lichte schedelfractuur had." Joris werd na een paar dagen naar huis gestuurd, waar hij dan pas besefte wat de gevolgen zijn van de val.

Joris Smit komt na zijn val in het ziekenhuis terecht. © Eigen beeld Joris Smit
Joris Smit komt na zijn val in het ziekenhuis terecht.

"Die onderneming kon ik niet meer runnen. De hoofdpijn was ondraaglijk. Ik functioneerde niet meer. Waar ik vroeger gerust 12 uur per dag kon werken, daarnaast nog kon sporten en met vrienden kon gaan stappen, kon ik nu amper een uur per dag naar mijn laptop of telefoon kijken. Ik lag halve dagen op bed en kon geen enkel licht verdragen." Uiteindelijk wordt zijn onderneming opgeheven.

Ouders dankbaar

Doordat hij zelfstandig ondernemer was, kreeg hij ook geen uitkering. Joris kon zijn rekeningen niet meer betalen en trok weer bij zijn ouders in. "Ik ben mijn ouders zo dankbaar dat ik weer bij hen kon wonen, anders was ik met mijn hersenletsel ook nog eens dakloos geweest." 

Het hersenletsel zorgt er ook voor dat hij snel overprikkeld raakt en dat geluiden dubbel zo hard bij hem binnen komen. "Ik werd toen weleens boos op mijn vader dat hij de televisie zo hard had staan, terwijl dat vaak niet zo is. Maar zo komt het wel bij mij binnen."

Klachten over losliggende stoeptegels kun je melden bij de gemeente. De meeste gemeenten gaan daar ook adequaat mee om en verhelpen vaak snel het probleem. In het geval van het pad naar het ouderlijk huis van Joris was dat niet het geval. "Een week later op vrijdag de 13de nota bene hoorde ik van een andere jongen in de buurt, die daar was gevallen en heel wat schaafwonden op had gelopen.

Rust

Joris is inmiddels een andere onderneming gestart, omdat hij niet weet hoe hij anders inkomsten kan genereren. "In loondienst kan ik niet, met mijn gezondheid houd ik geen werkweek van 40 uur vol. Gelukkig kan ik inmiddels weer voor mezelf zorgen."

Drie jaar later zijn zijn klachten nog steeds niet weg. Het dwingt hem om te kijken naar wat hij nog wel kan. Zo zegt hij zich minder druk te maken om geld. "Het draagt niet bij aan je mentale gesteldheid. Ik hoef niet meer 80 uur per week te werken om geld te verdienen. Rust is waardevol."

Doden en gewonden

Een groot deel van de zogeheten voetgangersongevallen leidt tot ernstig, langdurig letsel, blijkt uit de cijfers van VeiligheidNL. In 2022 waren er zo'n 22.800 bezoeken aan de Spoedeisende Hulp, 6500 ziekenhuisopnamen en 152 overledenen door een voetgangersongeval. In ruim 85 procent van deze gevallen ging het om een enkelvoudig voetgangersongeval, dat wil zeggen: een val op straat (waarbij geen rijdende verkeersdeelnemer betrokken is), of botsing met een obstakel zoals een stoeptegel.

De kans op een enkelvoudig voetgangersongeval neemt aanzienlijk toe met het toenemen van de leeftijd. Slachtoffers van een enkelvoudig voetgangersongeval zijn vaak 60 jaar of ouder terwijl slachtoffers van een voetgangersongeval in het verkeer vaak jonger zijn, namelijk tussen de 25 en 49 jaar oud.

Lees meer over
Link in bioBredaNederland