Lidl vergeet naam en logo in grote krantenadvertentie: slimme stunt of domme fout?
Lidl Nederland plaatste gisteren een paginagrote advertentie in de landelijke dagbladen. Ze vergaten alleen hun naam en logo te vermelden. Op sociale media kwamen ze daar dezelfde dag nog op terug met een post die viral ging. Is het een goede reclamestunt of heeft er iemand op het hoofdkantoor zitten slapen?
Op social media geeft Lidl Nederland aan dat het hier echt om een fout gaat. In de social media-post die rondgaat, schrijven ze erbij: 'Hoe is jullie maandag?'
'Bewust natuurlijk'
Veel trouwe Lidl-klanten betwijfelen het en noemen het marketingstunt. Zo zegt een volger: "Bewust natuurlijk, hoeveel aandacht krijg je vandaag extra door deze actie? Gratis!" Lidl Nederland antwoordt grappig: "Jep, we hebben het allemaal gepland… Vooral de ongemakkelijke stilte op het hoofdkantoor." Een ander stuurt een foto van het Lidl logo mee, waarop de Lidl reageert met: "Oh, jij had hem! We waren hem al kwijt..."
RTL Nieuws sprak vier retaildeskundigen en vroeg hen wat zij erover denken. Paul Moers weet het zeker: dit is een reclamestunt: "Hier is Lidl veel te professioneel voor. Lijkt derhalve bewust."
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Conceptstrateeg Rupert Parker Brady denkt ook dat het om een goed bedachte reclamestunt gaat. "Heel Nederland praat er nu over. Ik zie het zelf ook op meer socialmediakanalen voorbij komen. Dat is toch precies wat je als bedrijf wil. Zo zorg je voor meer verbinding met je klanten en krijg je uiteindelijk een groter bereik."
"De producten komen voor een groot deel overeen met hun reclamefolder, het is zo herkenbaar dat mensen toch al weten dat het hier om Lidl gaat. Goede sterke merken zoals Lidl, Albert Heijn en Jumbo hebben zo'n herkenbare huisstijl dat je het logo niet eens meer nodig hebt. En nu kun je er ook nog iets grappigs van maken."
Ook retaildeskundige Cor Molenaar denkt dat het om een reclamestunt gaat. "Ze doen het om online engagement te creëren. De analyse van welke mensen er op sociale media reageren kan eveneens nuttige informatie geven. Ik denk daarom dat het een bewuste actie is."
Foutje met positief effect
Bart Fischer is de enige deskundige die denkt dat het een fout is geweest op het hoofdkantoor. "Als ze het nou heel groot hadden uitgebuit, had ik misschien nog anders gedacht. Maar de fout stond in de kranten en ze rectificeren online. Ik zou daarom zeggen: het is een foutje, wat wel een positief effect kan hebben. Mensen praten er nu toch over, waardoor het populair kan worden en je engagement gaat erdoor omhoog. Maar bij de opmaak hebben ze zich zo gefocust op die goedkope prijzen, dat ze het simpelweg vergeten zijn."