Inspectie: veel leerlingen 2de klas middelbare school kunnen niet goed genoeg lezen
De onderwijsinspectie maakt zich zorgen om de leesvaardigheid van leerlingen in de tweede klas van de middelbare school. Die hebben lang niet allemaal het leesniveau dat nodig is om goed verder te kunnen in het onderwijs en de rest van hun leven.
Het gaat met name om leerlingen in het vmbo-b/k en het praktijkonderwijs. Ongeveer een kwart van de leerlingen in het voortgezet onderwijs volgt deze opleidingen.
Beneden 1F-niveau
Twee derde van deze groep leest in het tweede leerjaar nog beneden 1F-niveau, het zogenoemde fundamentele leesniveau, blijkt uit een speciale peiling. Het hogere niveau 2F is nodig om je zelfstandig maatschappelijk te kunnen redden en om het vervolgonderwijs goed te kunnen volgen.
Eerdere onderzoeken wezen ook al op de slechte leesvaardigheid. Een groep deskundigen keek al naar de peiling en beveelt vooral het lezen van boeken op school aan.
Nascholing nodig
Verder moet de Nederlandse taal ook in de andere vakken dan het Nederlands zelf aandacht krijgen. "Docenten Nederlands en andere docenten kunnen volgens de professionals meer samen optrekken."
Volgens de bevindingen is nascholing in leesbevordering voor alle leerkrachten nodig, niet alleen voor de docenten Nederlands. Ook op de lerarenopleiding moet 'meer en diepere aandacht' voor leesvaardigheid komen.
De peiling werd nog voor de zomervakantie gedaan onder leerlingen in het tweede leerjaar van het voortgezet onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs.
Een nieuwe manier van lesgeven op de basisschool moet het leesniveau opkrikken. Op een Rotterdamse school werpt dat zijn vruchten af, zoals deze video laat zien:
'Effect Masterplan nog niet zichtbaar'
Staatssecretaris Mariëlle Paul (Funderend Onderwijs) laat weten dat de leerlingen weliswaar nog een paar jaar hebben om achterstanden weg te werken, maar dat het kabinet toch 'alles op alles' moet zetten om de leesvaardigheid te verbeteren. Het kabinet wil nog meer de focus leggen op lezen, schrijven en rekenen.
Paul denkt dat later het effect zichtbaar zal zijn van het Masterplan basisvaardigheden, dat in 2023 inging. De peiling werd voor de zomervakantie gehouden, toen volgens Paul het Masterplan 'net op stoom was', onder leerlingen in het tweede leerjaar van het voortgezet onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs.