Automatisch groot licht verblindt wandelaars en fietsers, ANWB bezorgd
Het is een van de meest gehoorde irritaties in het verkeer in deze donkere dagen: verblinding door tegenliggers. De nieuwste ergernis zijn auto's voorzien van automatisch groot licht. Bestuurders daarvan zien fietsers of wandelaars vaak veel te laat. "Ik ben al twee keer in de berm beland."
"Van die auto's die zelf bepalen wanneer ze groot licht aan doen, ik begin er echt een gruwelijke hekel aan te krijgen al fietsend door een donkere polder... Ik moet verdorie bijna elke keer afstappen door het verblindende licht", deelt Sandra op X (het voormalige Twitter). Ze krijgt veel bijval onder haar bericht.
'Idiote uitvinding'
Veel nieuwe auto's beschikken over automatisch groot licht, ook wel een grootlichtassistent of adaptieve verlichting genoemd. Zo'n grootlichtassistent is bedacht om te zorgen voor optimaal zicht op de weg en wisselt automatisch tussen dim- en groot licht, afhankelijk van het overige verkeer en de weg- en weersomstandigheden. Het is de bedoeling dat tegenliggers dankzij de 'slimme werking' van grootlichtassistentie niet onverhoopt verblind worden. Maar de techniek signaleert veel fietsers of wandelaars niet of te laat.
Voertuigdeskundige Kees Bakker van de Fietsersbond vindt het daarom een volkomen idiote uitvinding. "Ik snap niet dat dit is toegestaan. Het systeem reageert blijkbaar niet goed op fietsers, maar ook wandelaars en bewoners in het buitengebied hebben hier last van. En voor de natuur lijkt het mij ook niet goed. Ik snap sowieso niet dat mensen groot licht gebruiken – tenzij je heel eventjes snel wilt kijken waar de bocht in de weg naartoe gaat. Als je het groot licht permanent nodig hebt, rijd je waarschijnlijk te hard. En dat is gevaarlijk."
Gevaarlijke situaties
Een weggebruiker die verblind wordt, kijkt weg, knijpt met de ogen of blijft juist recht in de lichtbron kijken. Met als gevolg dat je door de verblinding andere weggebruikers negen seconden lang niet kunt zien. Dat blijkt volgens de ANWB uit Brits onderzoek. "Dat kan tot hele gevaarlijke situaties leiden", zegt Annelies Tichelaar van de ANWB.
Zo deelt Angela van den Hurk op Facebook dat ze al twee keer in de berm is beland doordat ze verblind werd en raakten begin november in Sas van Gent nog een scooterbestuurder en diens bijrijder gewond doordat een tegemoetkomende auto het zicht belemmerde.
Willemijn Pomper van Veilig Verkeer Nederland vindt dat we te veel op de techniek vertrouwen. "Technische handigheden in de auto zorgen daadwerkelijk voor minder ongevallen, maar je kunt ook te veel gaan vertrouwen op techniek. Blijf altijd goed opletten. Let op de andere weggebruikers", waarschuwt ze.
Haar advies aan de automobilisten is dan ook om het zelf uit te zetten. "Als je merkt dat andere weggebruikers er last van hebben, zorg er dan voor dat het uitgaat."
Doorn in het oog
Niet alleen op sociale media wordt er veel geklaagd over het verblindende licht van tegenliggers. Uit recent onderzoek van de ANWB blijkt dat 78 procent van de 13.000 ondervraagde weggebruikers zich stoort aan automatisch groot licht en de steeds feller wordende koplampen.
Volgens Tichelaar is het een doorn in het oog van veel Nederlandse verkeersdeelnemers. "Bij de ANWB maken we ons ernstige zorgen om deze ontwikkeling. We hebben daarom samen met zusterclubs de Europese Commissie gevraagd om betere regelgeving voor voertuigverlichting. Daarnaast zijn we in gesprek met autofabrikanten om aanpassingen aan lampenunits te bespreken."
Fellere koplampen met ledverlichting
In nieuwe auto's is ledverlichting bijna altijd standaard aanwezig. Die verlichting gaat langer mee dan de traditionele. Maar de modernere koplampen zijn feller doordat led-lichtbronnen kleiner worden. Door nieuwe ledtechniek kunnen kleine lampen dezelfde hoeveelheid licht uitstralen. Ook worden de lichtstralen rechtstreeks op de weg geprojecteerd in plaats van door spiegelreflectie, dit veroorzaakt volgens de ANWB meer verblinding.
Slecht afgestelde lampen
Niet alleen de nieuwe ledlampen zijn een probleem. Zo veroorzaken slecht afgestelde lampen ook problemen. Als ze te hoog staan dan schijnen ze andere weggebruikers in hun gezicht. En in sommige situaties maakt de afstelling niets uit, zoals bij een drempel of andere heuvel. Ook rijden er steeds meer SUV's op de weg; lampen van een hogere auto schijnen makkelijker in de ogen.
Tichelaar benadrukt daarom dat het de verantwoordelijkheid van de automobilist zelf is dat de verlichting goed is afgesteld. "We geven ook praktische tips aan automobilisten, zoals het handmatig aanpassen van de verlichting aan de belading en het regelmatig controleren van de afstelling bij de garage."
Geen groot licht, wel opvallend: in onderstaande video zie je dat Odday uit Den Haag zijn auto heeft volgehangen met kerstlampjes.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.