Meer feelgood

Zakdoekjes dit jaar niet nodig, tranentrekker als kerstreclame is passé

Door Reenike Yanik··Aangepast:
© Albert HeijnZakdoekjes dit jaar niet nodig, tranentrekker als kerstreclame is passé
RTL

Normaal houden we het bij het bekijken van de kerstreclames amper droog. Dat is dit jaar anders. De reclames moeten ons vooral een goed gevoel geven, zeggen deskundigen. "Geen kerstcommercial is echt het janken waard."

Sinds 6 december knallen de kerstcommercials weer onze huiskamers binnen. Zo wordt Lies voor Kruidvat gekoppeld aan de buurman. En zoekt Albert Heijn 'het randje op' met zijn reclame waarin de clip van Whams Last Christmas wordt nagespeeld.

"Keiharde emotionele reclameboodschappen zijn er dit jaar niet", zegt marketingjournalist Lucas Boon van Adformatie. "Het is meer feelgood. Dat heeft denk ik te maken met de tijd waarin we leven en de staat van het land. Of de hele wereld eigenlijk op dit moment. Iedereen heeft behoefte aan je even goed voelen en dat kan heel goed met een kerstcommercial."

Ook reclamemaker Jordi van de Bovenkamp is geen extra tranentrekker tegengekomen. "Laat de zakdoekjes maar staan, niet één reclame is echt het janken waard. Natuurlijk, smaken verschillen. Wat voor de één emotioneel is, is dat voor de ander niet. Toch zitten we met de kerstcommercials dit jaar meer aan de kant van een glimlach."

Een andere opvallende verandering is volgens beide experts dat Jumbo, Albert Heijn, Staatsloterij en Kruidvat eerst een teaser gemaakt hebben. "Een beetje vergelijkbaar met de trailer van een nieuwe speelfilm. Voor mij als reclamemaker was dat een vreemde gewaarwording. Maar het geeft wel weer hoe erg mensen uitkijken naar kerstcommercials", zegt Van de Bovenkamp.

Van de Bovenkamp vertelde ook bij BEAU over de de kerstcommercials van 2024. Die video zie je hier:

Heel vernieuwend was volgens beide experts de Jumbo. "Die maakten een soort van vierluik. Dus vier aparte reclames waarin alle verhaallijnen door elkaar liepen. Alles kwam op een mooie manier weer samen, zoals in de film Alles is liefde. Zoiets is nooit eerder gedaan", zegt Van de Bovenkamp.

Volgens marketingjournalist Boon is Albert Heijn al een jaar geleden begonnen met zijn kerstcommercial. "Ze willen graag groots uitpakken en hebben zelfs een keer geprobeerd Mariah Carey te strikken. Maar die was ze iets te duur", zegt Boon. Hij vraagt zich wel af of alle tieners en twintigers weten dat de kerstcommercial een kopie is van Whams nummer Last Christmas, die al bijna 40 jaar oud is.

Boon is ook enthousiast over de reclamecommercial van de Aldi. De supermarktretailer heeft volgens hem goed op de centen gelet. "De spot is relatief ingetogen, maar dat past juist goed bij het discountermerk en de huidige tijd waarin niet iedereen veel te besteden heeft."

De verliezers

De retailer die dit jaar de plank flink mis slaat is de Lidl. "Dat is een kopie vanuit Duitsland, met Nederlandse stemmen erover. Er is weinig moeite gedaan om hier echt iets Nederlands van te maken", reageert Boon.

Een andere commercial waar veel kritiek op komt is die van Coca Cola met zijn beroemde kersttrucks, deze is volledig AI gegenereerd. De commercial zou nogal 'zielloos' zijn. Van de Bovenkamp snapt de kritiek. "Dat de reclame alsnog goed scoort, vind ik als maker verontrustend. Het origineel uit 1995 blijft het mooist."

Lees meer over
KerstmisReclameNederland