Serious Request stevent af op recordopbrengst: 'We geven het liefst aan doelen dicht bij huis'

Zoals het er nu naar uitziet, zou de 23ste editie van Serious Request wel eens de succesvolste ooit kunnen worden. Dan moet het eindbedrag morgenavond, wanneer de 3FM-dj's het Glazen Huis in Den Bosch verlaten, over die van 2012 heen. Toen was de totale opbrengst bijna 14 miljoen euro. Wat maakt deze editie zo succesvol?
Het moet gek lopen wil er morgenavond in Den Bosch niet een recordbedrag prijken op de cheque die de 3FM-dj's overhandigd zullen krijgen. Na minder succesvolle edities van de inzamelingsactie voor corona, zitten de opbrengsten de laatste jaren weer behoorlijk in de lift. In 2020 stopte de samenwerking met het Rode Kruis en koos het ieder jaar voor een Nederlands goed doel.
Dat heeft geholpen, denkt Frank Aalderinks hoofd filantropie advies bij ABN AMRO. "Uit onderzoek blijk dat Nederlanders behoorlijk vrijgevig zijn, 78 procent van de mensen gaf afgelopen jaar aan goede doelen. Maar we doen dat het liefst dicht bij huis. We willen concreet weten waar we ons geld aan geven, het liefst aan een oplosbaar probleem.
Goed verhaal
Acties in niet-westerse landen zijn toch wat abstracter, zegt Aalderinks. "Een doel als Spieren voor Spieren waarbij 20.000 kinderen geholpen kunnen worden, ja dat is een heel concreet pakkend verhaal. En ze hebben met Lous van Gaal natuurlijk een heerlijke ambassadeur."
Ook hoogleraar filantropie aan de VU Theo Schuyt beaamt dat. Volgens hem helpt het als de actie gaat over kinderen of mensen met een beperking. "In ieder geval niet politiek geladen. Je hart breekt als je zo'n kind ziet".
3FM-Zendermanager Menno de Boer geeft toe dat de keuze om de samenwerking met het Rode Kruis te stoppen, een bewuste is geweest. Sindsdien kiest Serious Request een (Nederlands) goed doel met grote maatschappelijke impact.
"Wij proberen goed te luisteren naar ons publiek en vragen hen ook welk goede doel zij graag gesteund zien. Daarom is er bewust voor gekozen om de samenwerking met het Rode Kruis te stoppen. Dat doen we met pijn in het hart want ieder goed doel verdient de aandacht."
Maar hij geeft ook een andere verklaring voor het succes van de Bosche editie. Dat zit hem volgens De Boer overigens niet alleen in de bedragen doe worden opgehaald. "Het succes zit hem voor ons ook in de aandacht voor het goede doel. Hoeveel mensen kunnen we in beweging krijgen om in actie te komen? Als je in die termen van succes wil spreken denk ik dat het heel goed heeft gewerkt om het Glazen Huis weer in volle kracht terug te brengen."
Festival
De traditionele opzet verdween namelijk na 2017 en werd vervangen door 3FM: The Lifeline, waarbij dj's het land in trokken om geld op te halen voor verschillende goede doelen. In 2020 keerde het Glazen Huis noodgedwongen terug vanwege corona.
"Dat sloeg aan. En we besloten om rondom het evenement Serious Request meer livemuziek te plannen. We merkten dat de combinatie van de ernst van het goede doel en de kracht van muziek en het vieren van hoop, goed werkte."
Rondom de stad waar Serious Request plaatsvond, ontstond vervolgens een buzz zegt de Boer. "We waren vaak al weken van te voren bezig met het maken van de verhalen die we wilden vertellen. De betrokkenheid van de stad, de inwoners en de ondernemers werd groter en daarmee ook de impact."
Een goede zet denkt Schuyt. "De concentratie van de actie in een grote stad helpt. Dat zorgt ervoor dat scholen, sportverenigingen, bedrijven, vrienden en vriendinnetjes in actie komen en ook allemaal willen meedoen. Het is een groepsproces waar je deel vanuit wil maken. En het helpt natuurlijk als er één locatie is waar je naartoe kunt en makkelijk kunt doneren."
Gulle gevers
Dit jaar helpt het ook mee dat grote geldschieters het ingezamelde bedrag sterk doen oplopen. Golfbaan Bernardus Golf deed een donatie van 500.000 euro en maandag ontvingen de dj's een gouden envelop met een mooie boodschap: het ingezamelde bedrag werd twee uur lang verdubbeld. De afzender van de envelop bleef anoniem maar zorgde wel voor 1,5 miljoen euro in de pot.
"Anders dan in de Amerikaanse cultuur vinden wij het niet super belangrijk om met een donatie met onze naam in het nieuws te komen", zegt Aalderinks. "Grote geldschieters hebben vaak een plan en veel goede doelen om uit te kiezen, die hoeven niet zo nodig op de voorgrond.'
Schuyt is het daarmee een. "Dat zo'n golfclub doneert is waarschijnlijk niet voor de aandacht. Mogelijk kent men daar een kind een wordt iedereen opgeroepen om te geven. Doneren doen Nederlanders niet om bekend te worden, men wil gewoon betrokken zijn."
En dat is volgens zendermanager De Boer uiteindelijk waar het tijdens Serious Request allemaal om draait. "De tijd dat de dj's de helden van de actie waren hebben we daarom ook achter ons gelaten. Het gaat om de verhalen van de betrokkenen. Mooi om te zien dat iedereen zowel de dj's als de artiesten en al die mensen die zich hiervoor inzetten zich ondergeschikt maken aan de actie."
Maandag haalde Serious Request 1,5 miljoen euro extra op voor het goede doel na een verdubbelactie. Meer daarover zie je in de video hieronder:


