Chipsliefhebbers in rep en roer: hun favoriete merk opeens in een doos verkocht
Teleurstelling bij veel liefhebbers van Lay's Chips. Hun favoriete snack wordt niet langer enkel in krakende zakken verkocht, maar ook in kartonnen dozen. "Misschien beter voor het milieu, maar ook een stuk duurder."
Op social media, zoals Instagram en TikTok, regent het reacties op de nieuwe verpakkingen. Ook Henrike Slagter merkte de verandering op. Ze schrok zich rot toen haar geliefde Doritos deze week uit de schappen verdwenen leken. Al snel kwam ze erachter dat de chips er nog gewoon waren, alleen dan in een nieuwe verpakking.
Ze besloot er een video over te maken en die op TikTok te plaatsen. Die video is inmiddels meer dan 560.000 keer bekeken. In de reacties uiten veel mensen hun frustratie, vooral over de flink gestegen prijs.

Snackrecensent Eke Bosman, op Instagram beter bekend als 'Snackspert', begrijpt die ophef wel. "De verpakking is handig te hersluiten, maar het is misschien wel een van de meest schandalige krimpflatieacties die ik in tijden heb gezien", zegt hij.
Krimpflatie
Met krimpflatie wordt bedoeld dat producenten voor minder inhoud hetzelfde bedrag of zelfs meer geld vragen aan consumenten.
Lay's Chips maakt het wel heel bont, vindt Bosman. "De chips is per kilo 6,50 euro duurder geworden. Dat is een prijsstijging van 54 procent."
Mogelijk heeft het verdwijnen van de krakende chipszak ook een negatief effect op de smaakbeleving. Het kraken van de zak heeft namelijk een belangrijke functie, zei een onderzoeker van de Universiteit Gent eerder dit jaar. Het geluid draagt bij aan de beleving én de smaak van chips.
Volgens verpakkingstechnoloog Peter Ragaert houdt het materiaal de chips niet alleen krokant en vers, maar zorgt het knisperen ook voor een psychologisch effect. Het geluid stuurt een signaal naar onze hersenen, wat ons onbewust voorbereid op de knapperigheid van de chips. "Zonder dat geluid smaakt het simpelweg minder goed", zei Ragaert tegen VRT.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Waarom PepsiCo, de producent achter Lay's Chips, zijn chips voortaan verkoopt in kartonnen dozen, is niet bekend. Het bedrijf reageert niet op vragen naar reden voor de nieuwe verpakking.
Wel zitten er bepaalde voordelen aan de nieuwe verpakkingen. Mogelijk zijn ze beter voor het milieu, zegt het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) desgevraagd. "Karton is beter recyclebaar dan het plasticfolielaagje in de chipszakken. Supermarkten vinden vierkante producten vaak prettig, omdat ze die gemakkelijk kunnen stapelen."
Al hoort ook daar wel een kanttekening bij. "Karton is een stuk zwaarder dan plastic zakken, waardoor het wel een hogere milieubelasting heeft bij het transport. Of de kartonnen dozen daadwerkelijk beter zijn voor het milieu, hangt ook af van de soort lijm en inkt die gebruikt is", aldus het KIDV.
Ook Kevin maakte er een video over op TikTok:
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Henrike is niet heel enthousiast over de verandering: "Die bakken nemen veel meer ruimte in de prullenbak in. Het zou beter zijn als je ze kunt hergebruiken, of ze kunt inleveren voor recycling. En eerlijk? Ze doen me een beetje denken aan tabaksdozen."