Imago Haribo gedeukt door ophef over snoepjes: 'Maar het komt ook weer goed'

Wekenlang dacht Nederland dat er cannabis in snoepjes van Haribo had gezeten, waardoor twee kinderen in coma zouden zijn geraakt. Ten onrechte, bleek gisteren. Volgens marketingdeskundige Paul Moers heeft het imago van de snoepfabrikant daardoor 'flinke schade' opgelopen, maar zal het negatieve effect ervan tijdelijk zijn.
Nee, zegt Paul Moers, het imago van Haribo heeft niet geprofiteerd van alle berichtgeving van de afgelopen weken. Je hoort weleens zeggen dat slechte publiciteit niet bestaat, dat álle publiciteit goed is voor een merk, maar dat is hier volgens hem niet aan de orde. "Als iedereen denkt dat je snoep onveilig kan zijn, dan levert dat gewoon flinke imagoschade op."
Vertrouwen terugwinnen
Een woordvoerder van Haribo zelf zegt over de voorbije weken: "We waren inderdaad niet bepaald blij met de berichtgeving van deze periode - en dat is natuurlijk een understatement. Of het imago een deuk heeft opgelopen, of in hoeverre, dat vindt hij moeilijk te zeggen. Geen merk zit op dit soort negatieve aandacht te wachten. Maar ik ben ervan overtuigd dat we het vertrouwen van consumenten weer volledig terugkrijgen."
De ophef begon eind mei toen de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bekendmaakte dat meer kinderen onwel waren geworden na het eten van 'colaflesjes' van de snoepfabrikant. Volgens de politie, en ook volgens de NVWA, waren er sporen van cannabis in het snoep gevonden. Kort daarna werd zelfs gemeld dat twee kinderen in coma waren geraakt, mogelijk nadat ze het snoep gegeten hadden.
Er werd een grote terugroepactie opgetuigd. Het snoep werd uitgebreid getest in allerlei laboratoria. "Wij hebben vanaf het begin alles uit de kast gehaald om de onderste steen boven te krijgen", zegt de Haribo-woordvoerder. "In de eerste plaats om de veiligheid van onze consumenten. En ook omdat we hechten aan de kwaliteit van onze producten."
Gisteren pleitte het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) Haribo vrij: in geen enkel onderzocht snoepje van Haribo was cannabis aangetroffen.
Dat neemt niet weg dat meerdere tests aanvankelijk leken te wijzen op vermoedelijke aanwezigheid van cannabis in de colaflesjes, meldt de NVWA. "Als er sprake is van een vermoeden van verontreiniging, hebben bedrijven de verantwoordelijkheid (…) om procedures in gang te zetten. De NVWA houdt er toezicht op of het betreffende bedrijf zijn verantwoordelijkheid neemt", zegt een woordvoerder.
De imagoschade voor Haribo zal over een paar weken of maanden geheeld zijn, zegt marketingexpert Moers. "Haribo is een groot bedrijf met een goede reputatie. Ze hebben in dit geval zelf meteen gehandeld, met een terugroepactie en door informatie te delen. Nu blijkt dat ze niets te verwijten valt, zal het publiek dit achter zich laten."
Klauwen met geld
Moers zegt dat de financiële schade waarschijnlijk ook groot is: "Je hebt de kosten van het terughalen. En de kosten van al het onderzoek. Dat kost klauwen met geld. Bovendien heb je ook nog te maken met de ingezakte verkoop. Want veel mensen denken toch: deze week maar even niet."
Moers vond het al meteen een vreemd verhaal, zegt hij, omdat volgens hem de controle op inkomende en uitgaande producten 'uitstekend verzorgd' is bij het bedrijf. "Het is bijna niet mogelijk in het productieproces zo'n grote afwijking te krijgen. Ik denk achteraf dat de NVWA zich op de politie heeft gebaseerd, en niet op goed onderzoek."
Haribo zegt 'uitermate verheugd' te zijn dat het bedrijf is gezuiverd van alle blaam. De terugroepactie is intussen beëindigd. "Het is een intensief traject geweest", zegt de woordvoerder. "Dat heeft veel moeite gekost. En veel geld, dat ook. Maar de veiligheid stond voorop. Al het andere kwam op het tweede plan."
Schade afschrijven?
Hoeveel kosten het bedrijf heeft moeten maken na de verdenking, kan de woordvoerder niet zeggen. Of de verkoop van snoep is ingezakt, wil hij evenmin delen. "Dat gaan we allemaal later bekijken."
Of de NVWA nog ter verantwoording wordt geroepen door Haribo? Het antwoord op deze vraag is diplomatiek: "We zijn en blijven voorlopig met de NVWA in gesprek, maar zulke dingen bespreken we niet in de pers."
Paul Moers denkt niet dat het tot een claim of een rechtszaak zal komen: "Ik vermoed dat Haribo zijn verlies neemt en de schade afschrijft. Ze hebben geen zin in een slepende zaak."